We want to use cookies that improve your experience on our site, help us analyze site performance and usage, and enable us to show relevant marketing content.

Open today 11-17 (Restaurant 11-17)

Jean Heiberg

22.11.47 – 14.12.47
Jean Heiberg 1947

In 1947, Kunstnernes Hus held a large exhibition by Jean Heiberg (1884-1976), which included paintings from his entire artist career, including several of his most famous works, such as Self-Portrait (by the easel) and Nordlandsgutt. Heiberg was one of the first Norwegian painters to be taught by, and to take inspiration from Matisse. His style is colorful and has cubist shapes similar to what you see in several of Matisse's paintings.

Catalog text

JEAN HEIBERG
er ikke lenger direktør for Kunstnernes Hus, og befinner seg således plutselig i den situasjon at han står uten maktmidler og uten brukbare påskudd til å forhindre en Heiberg-utstilling. Den nye direksjonen har sett det som sin mest nærliggende oppgave å legge fram en oversikt over hans livsverk hittil. Med dette har den også villet yte institusjonens hyldest til den mann, som med sin still ferdige autoritet, sin aldri sviktende takt, sitt uavhengige frisinn mer enn noen annen enkelt mann har bidratt til å skape respekten for Kunstnernes Hus i de grunnleggende år, - Jean Heiberg virker ved sin tilstedeværelse, som Georg Jacobsen pleide å si. Nå skal hans verk gjøre det. Naturligvis er han selv tilstede i verket, det er jo der han egentlig er. Men han er der med en kjølig tilbakeholdenhet; en forløsende mangel på selvopptatthet er et av dets mest iøynefallende trekk.
En gang ble Heiberg sett på som en rabulist; men det er bra lenge siden. Vi har satt krassere oppstivere til livs siden, vi er blitt raspet godt i synsnervene. Men lydhøre folk vil tvers i gjennom megen larm fornemme den eiendommelig metalliske klangen som toner fra Jean Heibergs studier. De vil ane at verker som direktør Aalls portrett til sene tider kommer til å bevare sin gyldighet, når mesteparten av det som nå bæres til torgs for lengst er aske.
Populær i egentlig forstand vil vel Heibergs kunst ha vanskelig for å bli. Den er nemlig blottet for sentimentalitet, og den er karrig på vemod. Og så er den så aldeles uten lyst til å mystifisere, til å fråtse i gåtefullhet: det mystiske i Heibergs kunst ligger i dens klarhet.

Alf Rolfsen.

See also