Monk in Pieces

Visionary composer and performer Meredith Monk overcame hostile critics to become one of the great artists of her generation. In her seventh decade of creativity, she ponders how such singular work can go on without her.
Become a member from NOK 100,- per year and enjoy a discount on cinema tickets! Click to learn more
Ticket refunds apply only in the case of a cancelled or postponed event – see our terms of sale.
Trailer

This is the first screening in our new program series, Artist Portrait. The series is supported by the Norwegian Film Institute.
Bidragsytere
Visningen 29.10 introduseres av Lisa Rosendahl.
Lisa Rosendahl er en svensk kurator og skribent basert i Oslo. Hun var kurator for utgavene av Göteborgs Internasjonale Biennale for Samtidskunst (GIBCA) i 2019 og 2021. Siden 2018 har hun vært førsteamanuensis i utstillingsstudier ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Visningen 2.11 introduseres av Maja Maja S. K. Ratkje.
Ratkje er komponist, utøver og improviasjonsmusiker. Hennes musikk er framført av ledende orkestre og ensembler over hele verden. Som komponist har hun samarbeidet tett med utøvere som Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, Klangforum Wien, BBC Scottish Symphony Orchestra, Red Note Ensemble, POING for å nevne noen. Som improvisasjonsmusiker er Ratkje kjent for sitt samarbeid med gruppa SPUNK og med Avant Joik. Av andre samarbeidspartnere kan nevnes bl.a. POING, Stian Westerhus, Signe Emmeluth, Erlend Apneseth Trio og Nordic Affect.
Forfilm av Tarje Eikanger Gullaksen
Foran hver utgavene av Kunstnerportrettet vil vi presentere en versjon av kunstner Tarje Eikanger Gullaksens animerte korverk En fire finger ting i seg selv.
Forfilm

En fire filmer ting i seg selv av Tarje Eikanger Gullaksen.
"Kan vi tenke oss kunst uten at noe her er kunstig, uten kunstig åndedrett, kunstig befruktning, kunstig moral, kunstig intelligens". Jeg hvisket dette ut i verden, smilte, følte meg både genial og tullete. Kjente smaken av en mangel, en slags håndsåpenbaring som sakte krøp opp i kroppen fra grunnen, gjennom tærne, opp leggen, forbi lysken. Den gravde seg inn i magen som en tung knyttneve. Jeg måtte lete etter en måte å få åpnet hånden, så den kunne massere tarmen, løsne flokene. Når håndfastheten endelig slapp og flyten vendte tilbake, kunne jeg se at det kun var styrken på lyset fra mangelerklæringen som virkelig telte. En, to, tre, fire…
De fire fingrene har den fordelen at de ikke hevder å holde fast ved det de fremhever av en erfaring. Istedenfor å utelukke motsigelsen, omfavner de den heller. For hvis de fire fingrene fingerer på tankeplanet, så er det fordi de trofast mimer den delen som er uhåndgripelig.