We want to use cookies that improve your experience on our site, help us analyze site performance and usage, and enable us to show relevant marketing content.

Back-to-work by Gunhild Enger

Movie Advent Calendar Door 1
29.11.20 – 31.12.20
Back to work

As the darkness of winter spreads around us, Kunstnernes Hus Home Cinema brings a new light into your living room. Every Sunday in Advent, a new door in Kunstnernes Hus' Movie Advent Calendar can be opened on this page, featuring four of Norway's leading film artists.

First one out is Gunhild Enger's film Back-to-work (2010, 16 min, English subtitles).

About the film

In Back-to-work, director Gunhild Enger received permission to film a lecturer during a mandatory inspirational seminar for jobseekers organized by NAV. Enger was herself a job seeker and participating in the seminar. Gradually, the seminar turns into a one-man show.

The director about the film

“Jeg fikk ikke filme de andre som hørte på foredraget. Denne enkle forutsetningen var senere utslagsgivende for kameraposisjonen og hvor tett jeg gikk på foredragsholderen. Jeg var nysgjerrig på hva det vil si å inspirere en arbeidssøkende, og hvordan det ser ut. Slik jeg oppfattet situasjonen var tillatelsen til filming et resultat av at jeg selv var del av gruppen, og således et unntak fra regelen. For å beholde tilliten og autentisiteten ville jeg derfor være mest mulig ”usynlig”. Slik jeg ser filmen nå, opplever jeg mine valg som betinget av ønsket om ”usynlighet”.

Jeg stilte meg opp i rommets ytterkant, for ikke å virke sjenerende på noen. Ut ifra denne posisjonen komponerte jeg et bilde som var så stort at jeg kunne få et inntrykk av de som satt i rommet, uten å se de, med unntak av et bakhode som fyller det ene hjørne av utsnittet. Jeg kjente ikke til foredragsholderens opplegg. Det eneste jeg kjente til var mannens generelle kroppspråk, og evne til å underholde. I etterkant tenker jeg at noe av filmens styrke ligger i det at jeg følte meg tvunget til å sette en ramme for filmen, uten å kjenne handlingen. Jeg legger ikke skjul på at jeg liker store statiske bilder, og at dette har vært del av min raske beslutnings prosess. Når det er sagt gikk hensynet til filmingens ”usynlighet” først. Det var veldig viktig for meg å ikke forstyrre foredragsholderen, eller publikum, med lyder og bevegelser.”

About the director

Gunhild Enger (b. 1980) lives in Oslo. She is a graduate of Edinburgh College of Art and has a master's degree from the Film Academy at the University of Gothenburg. In 2011, she participated in the Annual Autumn Exhibition with the film Back-to-Work. Enger was nominated for a BAFTA for her graduation film, and has been nominated for an Amanda-award for two of her short films. She worked with Ruben Östlund on the casting for his latest film The Square, which in 2017 won the Palme d’Or during the Cannes Film Festival. Enger has shown films at festivals both at home and abroad, including at the Locarno Film Festival (Switzerland) where Play Schengen premiered during the main competition this year. This film was also selected for the Annual Autumn Exhibition in 2020.

See also