Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Takk for i år! Huset holder stengt fra 23.12. til 1.1.
Stengt i dag (Restaurant stengt)

Back-to-work av Gunhild Enger

Filmjulekalender - Luke 1
29.11.20 – 31.12.20
Back to work

Mens mørketiden brer om oss, bringer Kunstnernes Hus Hjemmekino på ny lys inn i stua. Først ute er kortfilmen Back-to-work (2010) av Gunhild Enger.

Om filmen

I Back-to-work fikk regissør Gunhild Enger tillatelse til å filme en foredragsholder under det obligatoriske seminaret «Inspirasjon til å søke jobb med ord fra Ibsen» for arbeidssøkende i regi av NAV. Enger var selv arbeidssøkende og deltager på det aktuelle seminaret. Etter hvert utvikler kurset seg i retning av et one-man-show.

Regissørens uttalelse om filmen

“Jeg fikk ikke filme de andre som hørte på foredraget. Denne enkle forutsetningen var senere utslagsgivende for kameraposisjonen og hvor tett jeg gikk på foredragsholderen. Jeg var nysgjerrig på hva det vil si å inspirere en arbeidssøkende, og hvordan det ser ut. Slik jeg oppfattet situasjonen var tillatelsen til filming et resultat av at jeg selv var del av gruppen, og således et unntak fra regelen. For å beholde tilliten og autentisiteten ville jeg derfor være mest mulig ”usynlig”. Slik jeg ser filmen nå, opplever jeg mine valg som betinget av ønsket om ”usynlighet”.

Jeg stilte meg opp i rommets ytterkant, for ikke å virke sjenerende på noen. Ut ifra denne posisjonen komponerte jeg et bilde som var så stort at jeg kunne få et inntrykk av de som satt i rommet, uten å se de, med unntak av et bakhode som fyller det ene hjørne av utsnittet. Jeg kjente ikke til foredragsholderens opplegg. Det eneste jeg kjente til var mannens generelle kroppspråk, og evne til å underholde. I etterkant tenker jeg at noe av filmens styrke ligger i det at jeg følte meg tvunget til å sette en ramme for filmen, uten å kjenne handlingen. Jeg legger ikke skjul på at jeg liker store statiske bilder, og at dette har vært del av min raske beslutnings prosess. Når det er sagt gikk hensynet til filmingens ”usynlighet” først. Det var veldig viktig for meg å ikke forstyrre foredragsholderen, eller publikum, med lyder og bevegelser.”

Om regissøren

Gunhild Enger (f. 1980) er bosatt i Oslo. Hun er utdannet ved Edinburgh College of Art og har en mastergrad fra Filmhögskolan ved Göteborgs universitet. I 2011 deltok hun på Høstutstillingen med filmen Back-­to-­Work. Enger ble nominert til en BAFTA for sitt eksamensarbeid, og har vært nominert til Amanda for kortfilm to ganger. Hun jobbet sammen med Ruben Östlund på casting til hans siste film The Square, som i 2017 vant Palme d’Or under Cannes filmfestival. Enger har vist filmer på festivaler i både inn-­ og utland, blant annet ved Locarno Film Festival (Sveits) der Play Schengen hadde premiere under hovedkonkurransen i år. Denne filmen ble også valgt ut til Høstutstillingen i 2020.

Se også