Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Takk for i år! Huset holder stengt fra 23.12. til 1.1.
Åpent i dag 11-17 (Restaurant 12-20)

Tapte framtider: Ny arabisk science fiction

Kortfilmprogram og samtale med Nat Muller
Onsdag 23.11.22
Header SCIFI

Hvorfor søker vi signaler fra det ytre rom? Hvordan ser imaginære framtider ut fra en nåtid der håpet virker knust?

Dette kortfilmprogrammet, med filmer av Fadi Baki, Larissa Sansour, Maha Maamoun, Monira Al Qadiri og Rania Stephan, presenterer en sjelden samling ny arabisk science fiction. Kreative nyvinninger av sci-fi har florert i film fra Midtøsten det siste tiåret, deriblant fra Libanon, Palestina, Egypt og Kuwait. Den nye utforskningen av sjangeren kan forstås som uttrykk for tap i det som i overveiende grad beskrives som håpløse geopolitiske situasjoner, men også som uttrykk for motstand og en insistering på en endring av nåtiden for å skape nye fremtider.

Programmet introduseres av forsker og kurator Nat Muller, som nylig fullførte PhD-avhandlingen Lost Futurities: Science Fiction in Contemporary Art from the Middle East, og etterfølges av en samtale mellom Muller og filmskaper Mira Adoumier. Visningen er del av programserien Suspended Presents, Stolen Futures: Sci-Fi, Humor and Nostalgia in New Arab Cinema.

Om programmet

I dette kortfilmprogrammet omskrives historien til det moderne Libanon gjennom perspektivet til en utslitt robot - opprinnelig et eksempel på "framtidens mann" og en gave fra kolonimakten Frankrike etter frigjøringen i 1943. Barndomsminner fra Kuwait blir transformert til romvesen-konspirasjon, mens en egyptisk mann på tidsreise forutser en hendelse i kjølvannet av en fiktiv revolusjon. En annen mann er fanget i tid og rom, og oppfyller en vitenskapsmanns besettelse av evigheten, og til slutt: det betente spørsmålet om den palestinske stat løses vertikalt - gjennom en spesialkonstruert skyskraper som huser hele den palestinske befolkningen.

Filmprogram

Last Days of the Man of Tomorrow

Libanon | 2017 | 29 min | regi: Fadi Baki | språk: arabisk med engelske tekster

En ung filmskaper undersøker legenden om Manivelle: en robot og en "framtidens mann" som var en gave til Libanon fra kolonimakten Frankrike etter frigjøringen i 1943. En nå glemt og rusten robot som fortsatt spøker på en forlatt herregård i Beirut. Etter å ha blitt overtalt til å komme tilbake ut i rampelyset, kommer menneskene som kjente ham frem for å si sin mening, og myten som Manivelle har konstruert om seg selv begynner å gå i oppløsning. En morsom, trist og snodig sci-fi-mockumentary om Midtøstens første og eneste "levende robot" - en gang sett på som et under, nå rusten og glemt.

The Craft

Kuwait | 2018 | 16 min | regi: Monira Al Qadiri | språk: engelsk

En futuristisk amerikansk diner går igjen som et sentralt motiv i Al Qadiris dissekering av sin offisielle familiefortelling. I filmen stiller hun spørsmålet: "Konspirerte foreldrene mine med romvesener bak ryggen min?" og virkelighetsforståelsen endres radikalt i prosessen med å finne svar. Futuristisk arkitektur, populærkultur, junk food, geopolitikk, internasjonalt diplomati, krig og fred; alle disse "en gang stabile tegnene på et moderne liv" blir nå farget av en generell følelse av mistillit som overskygger alt. Som en tikkende bombe i sentrum av kjernefamilien når mistanken et crescendo når hovedpersonen plutselig oppdager at det amerikanske århundret er over.

Threshold

Libanon/Egypt | 2018 | 11 min | regi: Rania Stephan | språk: arabisk med engelske tekster

Threshold er inspirert av en gammel egyptisk science fiction-film kalt The Master of Time (1987, regissert av Kamal el Sheikh) om en opplyst vitenskapsmann som ønsker å forlenge det menneskelige livet. Threshold bygget på intuisjonen om at hvis den originale filmen ble tømt for alle fiktive elementene og bare beholdt transportscenene med dører, portaler og grenseoverganger, ville den avsløre en besettelse med evigheten. Til tross for at plottet er eliminert fra filmen, siver nok av fortellingen gjennom slik at seeren kan gripe de narrative trådene. Betrakteren blir, som hovedpersonen Mr. Kamel, sittende fast i både rom og tid, og oppfyller dermed vitenskapsmannens profeti.

2026

Egypt | 2010 | 9 min | regi: Maha Maamoun | språk: arabisk med engelske tekster

En ikonisk scene fra Chris Marker's La Jetée (1962) om en mann som reiser tilbake i tid fra et post-apokalyptisk Paris, er her rekonstruert i en forlatt bygning i samtidens Egypt. Filmen gir et bilde av en tidsreisendes visjon for fremtidens Egypt, år 2026. Den visjonære har store ambisjoner, men forblir likevel sterkt begrenset av nåtiden. Maamoun laget filmen et år før 2011-revolusjonen som veltet Hosni Mubarak, og sett i lys av den politiske konteksten i dagens Egypt kan filmen se ut til å ha forespeilet hendelser.

Nation Estate

Palestina | 2012 | 9 min | regi: Larissa Sansour | språk: arabisk med engelske tekster

Med en blanding av datagenererte bilder, ekte skuespillere og arabesk electronica, utforsker Nation Estate en vertikal løsning på den palestinsk staten. I Sansours film har palestinerne bygget sin stat i form av en enkelt skyskraper: Nation Estate. Ett kolossalt høyhus for hele den palestinske befolkningen – nå endelig lever de "high life". Hver by har sin egen etasje: Jerusalem i 13. etasje, Ramallah i 14. etasje, Sansours hjemby Betlehem i den 21. og så videre. Intercity-turer som tidligere var preget av sjekkpunkter, foretas nå med heis. Med mål om å skape tilhørighet, gjenskaper lobbyen i hver etasje ikoniske torg og landemerker.

I samtale

Om filmskaperne

Stephan Threshold
01 Independence Day04
2026

Suspended Presents, Stolen Futures: Sci-Fi, Humor and Nostalgia in New Arab Cinema er en programserie kuratert av Mira Adoumier og Silja Espolin Johnson, med støtte fra Norsk Filminstitutt.

Suspended Presents, Stolen Futures Se alle