Günter Haese

The Günther Haese exhibition at Kunstnernes Hus exhibited sculptures by the German artist Günther Haese. There were 25 sculptures on display, all made of metal wire or copper.
Catalogue text
I 1966 kom maleren Jan Radlgruber hjem fra Venezia-biennalen med en mengde inntrykk og følgende konklusjon: Lag utstilling av Günther Haese! Denne lille episode ble den direkte foranledning til vår presentasjon av en av de mest særpregede kunstnere i etterkrigstidens Tyskland.
Dersom vi en morgen behandler vekkeklokken mer brutalt enn vanlig, vil vi kanskje se at interiøret er en fascinerende eventyrverden av mekaniske detaljer, hvor hver og en av delene er presist utformete, funksjonelle enheter. Selv trukket ut av sin funksjonelle sammenheng er et tannhjul eller en klokkefjær harmonisk, vakker og i aller høyeste grad stimulerende for fantasien.
Denne enkle oppdagelse ble bakgrunnen for Günther Haese's merkelige konstruksjoner. Året var 1961. Inntil da var Haese relativt ukjent navn. Det meste av sin tid som skapende kunstner hadde han tilbragt som student på en kunstskole i Holstein og deretter på Kunstakademiet i Düsseldorf med maleren Bruno Goller og billedhuggeren Ewald Mataré som lærere. Før det, i tiden 1945—48, arbeidet han med maleri.
Dersom man trekker en gjenstand ut av sin sammenheng og plasserer den i en ny, vil den gi — eller medvirke til — en ny uttrykksverdi. Figurens uttrykk er, naturlig nok, avhengig av det materiale man bruker. Uttrykkskraften, eller kvaliteten, er vahengig av hvordan man bruker det.
De siste 60 års utvikling har fjernet kunstbegrepet fra de kriterier vi har vært vant til å benytte for å betegne et verk som kunst. Billedkunsten er forlengst gått inn i en fase hvor den fullstendige frihet gir næring for skapende evner, og selve valget er en primær kunstnerisk handling.
De verker som oppstår har svært forskjellig karakter og basis — så forskjellig at begrepet kunst ikke lenger kan identifiseres med borgerskapets klassifisering av godkjente kvaliteter i forrige århundre. Det blir et samlingsord for en rekke forskjellige aktiviteter, hvis eneste felles funksjon er å virke som opplevelsesgrunnlag — og derved reaksjonsgrunnlag — for hver enkelt blant publikum. Stort sett er kunsten mer enn noen gang blitt en kunst for individer, hvor den enkeltes engasjement er det vesentlige moment for utnyttelsen av verket.
About the artist
Günter Haese (1924-2015) was a German artist who mainly worked with sculptures made of steel wire, netting, metal wires and the like. He also worked a lot with ready-made materials which he assembled into mobiles, i.e. sculptures where movement is an important element. Haese was educated at the Art Academy in Düsseldorf under the painter Bruno Goller and the sculptor Ewald Mataré. He began his artistic career as a painter, and later switched to the sculptures for which he is today known.