We want to use cookies that improve your experience on our site, help us analyze site performance and usage, and enable us to show relevant marketing content.

The restaurant is closed on the weekend
Open today 11-17 (Restaurant closed)

Endre Nemes og gruppen Nya Valand

17.01.59 – 08.02.59
Endre Nemes

At the beginning of 1959, Kunstnernes Hus held the exhibition Endre Nemes and the group Nya Valand. The exhibition showed paintings by the Swedish-Hungarian artist Endre Nemes. The exhibition consisted of two parts, and in addition to Nemes it showed works from the young artist group Nya Vatland from Gothenburg.

Endre Nemes (1909-1985) was born in Hungary, and fled to Sweden when the Second World War broke out. He was educated at the Academy of Fine Arts in Prague, and his paintings draw inspiration from cubism, surrealism and folk art. He also worked as a teacher at the Valand Art School in Gothenburg from 1947 to 1955.

Katalogtekst

På sommerkanten like før katastrofen brøt løs i 1939 gjestet Endre Nemes Kunstnerforbundet med en liten kolleksjon grafikk. Men det er neppe mange som husker utstillingen, folk hadde annet å tenke på akkurat da. Noe riktig inntrykk av hans kunst ga heller ikke de få grafiske arbeidene som han var representert med på Nordisk Kunstforbunds store utstilling i Oslo 1953.

Tidsskriftsartikler og spredte avisnotiser har imidlertid fortalt oss at Endre Nemes i årene etter krigen har inntatt en nokså fremskutt, og også omstridt, stilling i svensk kunst - både gjennom silt maleri og gjennom den innflytelse han som lærer ved ærverdige gamle Valands Konstskola har hatt på den yngste kunstnergenerasjonen i Gøteborg.

For det kunstinteresserte norske publikum som helt siden nittiårene har hatt Gøteborg som sitt kanskje viktigste kontaktpunkt med svensk kunst, skulle vi tro det er av spesiell interesse å få lære disse siste bestrebelser innenfor Gøteborgmaleriet å kjenne, slik de her kommer til uttrykk i gruppen «Nya Valand's» mønstring.

For nordmenn som har sitt hjerte festet ved det romantisk-koloristiske svenske vestkystmaleriet, vil disse unges uttrykksform sikkert fortone seg som et radikalt brudd med en kjær tradisjon. Men tradisjoner må rokkes del beste i dem vil så allikevel overleve og verdifullt nytt vil komme til.

At det med Nemes var kommet et insilerende nytt element inn i svensk kunst syntes innlysende, men de forskjellige utsagn var såvidt motstridende, at det her i Oslo hittil har vært umulig å gjøre seg opp en begrunnet mening om hans kunst og lærergjerning. Men dette skulle nu nærværende utstilling muliggjøre.

Vi ønsker Endre Nemes og de unge Gøteborg-kunstnere hjertelig velkommen og takker samtidig intendent Folke Holmér ved Liljevalchs Konsthall, Stockholm for det informerende forord han har skrevet til denne katalog.

See also