We want to use cookies that improve your experience on our site, help us analyze site performance and usage, and enable us to show relevant marketing content.

Open today 11-17 (Restaurant 11-17)

Edvard Munch

14.06.58 – 03.08.58
Edvard much 1958

The exhibition Grafikk in 1958 showed Edvard Munch's various graphic expressions through his etchings, lithographs and woodcuts, a total of 281 works were exhibited. The exhibition contained several of his most famous works in graphic form, including Vampyr, Kysset, Pikene på broen, Madonna and Skrik.

Catalouge text

Året 1894 grep Edvard Munch til radernålen for første gang. 1895 tok han også til med å nytte litografisk kritt og tusj, i 1896 dessuten tresnittjernet. I årene som fulgte vokste grafikerens produksjon om kapp med tegnerens og malerens. Alt før 1940 tok tyske kunsthandlere som Arnold, Littauer og Cassirer de grafiske bladene hans i kommisjon og sluttet kontrakter om salget. 1906 kom første og 1962 annet bind av Landes-gerichtrat Gustav Schieflers oeuvre-katalog, det eneste egentlige kildeskriftet inntil 1950 om Munchs virksomhet som grafiker. Ved sin død skal Munch ifølge Rolf E. Stenersen ha gitt fra seg antslagsvis 50.000 blad, hvorav ca. 30.000 bare til Tyskland. Da omfattet hans grafiske produksjon så vidt en har kunnet se til dato, minst 719 forskjellige verker som fordeler seg med 198 på raderingene, 141 på tresnittene og 380 på litografiene. I dag 14 år etter Munchs død. teller noen av hans litografier og tresnitt til den høyest betalt moderne grafikk på verdensmarkedet.

Praktisk talt i starten ga Munch seg til å prøve en rekke den gang uhørt dristige tekniske kombinasjoner. For eksempel nyttet han til det kjente blad Vampyr fra 1895-1902 et litografisk trykk som underlag for trykk med utsagde fragmenter av tresnittblokker. På denne og mange flere måter skapte han en rekke helt nye uttrykksmuligheter for den grafiske kunst. Han viste seg derfor tidlig like banebrytende i sin egenskap av grafiker som i sin egenskap av maler. Og ikke nok med det. For han var jo også i stand til å nytte et hvert middel han fant, uforliknelig åndfullt i kunstnerisk henseende. Det er likefrem et åpent spørsmål om ikke grafikeren iblant har overgått maleren. For eksempel når man ser hvordan et litografi som Madonna eller et tresnitt som Kyss presiserer og avklarer det kunstneriske innholdet enda mer avgjørende og uttrykksfullt enn den malte tolkning av de samme motivene. Den første storsamler, dr. Max Linde i Lübeck, var i allfall ikke fremmed for tanken. I et brev datert 23. november 1905 skrev han til Munch selv: Det gleder meg at De på ny vil begynne å radere. Jeg tror tyngdepunktet i Deres kunst ligger i grafikken.

About the artist

Edvard Munch (1864-1994) was a Norwegian painter, drawer, photographer, sculptor and graphic artist. His art is considered Norway's most important contribution to the world art.
Themes such as love, sexuality, jealousy, death and anxiety are pervasive in several of his greatest works.

He is considered one of modernism's most important artists and in the catalog for this exhibition, Graphics, he was also referred to as "...the only artist we (Norway) have had with international significance"

See also