Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-17)

Edvard Munch

Grafikk
14.06.58 – 03.08.58
Edvard much 1958

Utstillingen Grafikk i 1958 viste Munchs ulike grafikkuttrykk gjennom hans raderinger, litografier og tresnitt, og alt i alt var det stilt ut hele 281 verk. Utstillingen inneholdt flere av hans mest kjente verker i grafikkform, blant annet Vampyr, Kysset, Pikene på broen, Madonna og Skrik.

Utdrag fra katalogtekst

Året 1894 grep Edvard Munch til radernålen for første gang. 1895 tok han også til med å nytte litografisk kritt og tusj, i 1896 dessuten tresnittjernet. I årene som fulgte vokste grafikerens produksjon om kapp med tegnerens og malerens. Alt før 1940 tok tyske kunsthandlere som Arnold, Littauer og Cassirer de grafiske bladene hans i kommisjon og sluttet kontrakter om salget. 1906 kom første og 1962 annet bind av Landes-gerichtrat Gustav Schieflers oeuvre-katalog, det eneste egentlige kildeskriftet inntil 1950 om Munchs virksomhet som grafiker. Ved sin død skal Munch ifølge Rolf E. Stenersen ha gitt fra seg antslagsvis 50.000 blad, hvorav ca. 30.000 bare til Tyskland. Da omfattet hans grafiske produksjon så vidt en har kunnet se til dato, minst 719 forskjellige verker som fordeler seg med 198 på raderingene, 141 på tresnittene og 380 på litografiene. I dag 14 år etter Munchs død. teller noen av hans litografier og tresnitt til den høyest betalt moderne grafikk på verdensmarkedet.

Praktisk talt i starten ga Munch seg til å prøve en rekke den gang uhørt dristige tekniske kombinasjoner. For eksempel nyttet han til det kjente blad Vampyr fra 1895-1902 et litografisk trykk som underlag for trykk med utsagde fragmenter av tresnittblokker. På denne og mange flere måter skapte han en rekke helt nye uttrykksmuligheter for den grafiske kunst. Han viste seg derfor tidlig like banebrytende i sin egenskap av grafiker som i sin egenskap av maler. Og ikke nok med det. For han var jo også i stand til å nytte et hvert middel han fant, uforliknelig åndfullt i kunstnerisk henseende. Det er likefrem et åpent spørsmål om ikke grafikeren iblant har overgått maleren. For eksempel når man ser hvordan et litografi som Madonna eller et tresnitt som Kyss presiserer og avklarer det kunstneriske innholdet enda mer avgjørende og uttrykksfullt enn den malte tolkning av de samme motivene. Den første storsamler, dr. Max Linde i Lübeck, var i allfall ikke fremmed for tanken. I et brev datert 23. november 1905 skrev han til Munch selv: Det gleder meg at De på ny vil begynne å radere. Jeg tror tyngdepunktet i Deres kunst ligger i grafikken.

Om kunstneren

Edvard Munch (1864-1994) var en norsk maler, tegner, fotograf, skulptør og grafiker. Kunsten hans regnes som Norges viktigste bidrag til verdenskunsten.
Temaer som kjærlighet, seksualitet, sjalusi, død og angst er gjennomgående i flere av hans største verker.

Han er regnet som en av modernismens viktigste kunstnere og i katalogen til denne utstillingen, Grafikk, ble han også omtalt som "...den eneste kunstner vi har hatt med internasjonal betydning"

Se også