We want to use cookies that improve your experience on our site, help us analyze site performance and usage, and enable us to show relevant marketing content.

Closed today (Restaurant closed)

Sofie Berntsen

16.02.07 – 01.04.07
Berntsen Dsc 0051

The artists Sofie Berntsen and Andreas Heuch have collaborated for many years, and their exhibitions in each of their skylight halls showcase both similarities and differences between the two practices. Both installations are partly based on found objects, but utilized in different ways. Berntsen's installation, with its planchette-like paintings and tight setups in glass cases, gives an almost scientific expression, while Andreas Heuch's floor landscape with small constellations of trivial objects is experienced as more imaginatively oriented and composed.

- Kunstkritikk 02.03.07

Excerpt from the publication

Sofie Berntsen har kalt sin utstilling Environment for Expanded Awareness. Med det tenker hun på sin bruk av abstrakte former, (sirkler, kiler, stjerner) som manifestasjoner av noe åndelig og mystisk. Hun setter disse begrepene i sammenheng med det transcendentale. Selve omgivelsen skaper hun ved at den sydlige langveggens 32 meter males i fire meters høyde. Ved hjelp av profesjonelle teatermalere er veggen malt i en gradering fra lysere til mørkere blå, for på den måten å skape en atmosfærisk virkning, og for å kunne skape en illusjon om at veggen er immateriell. Men under de rådende lysforhold i Kunstnernes Hus' overlyssaler vil aldri veggen miste sin karakter av å være malt og fysisk flat. I den vekselvirkning som oppstår ved at veggen både er fysisk flat og visuelt ikke-flat, skapes en spenning mellom noe materielt og noe immaterielt. Den fysiske side av saken gjør at kunstneren kan montere relativt store tegninger på den blå veggen. Disse er tegnet som en blanding av en stjerne og en sirkel, og spredd utover den store løpende, «himmelske» veggen, blir de som fiksstjerner i Sofie Berntsens univers. På den andre langveggen er det plassert monterhyller med glassbokser der gulv og bakvegg er dekket av collager og smá tablåer. Det visuelle uttrykket i disse er temmelig anderledes enn i tegningene.
For der tegningene er sarte, med svært presist formede stjerner utført med myk grafitt og farveblyant, er det i montrene en kontant bruk av trykksaker og små objekter
med enkle og presist utførte former...


Sofie Berntsen has called her exhibition Environment for Expanded Awareness. With that, she thinks of her use of abstract forms, (circles, wedges, stars) as manifestations of something spiritual and mysterious. She puts these concepts in the context of the transcendental. She creates the environment itself by painting the 32 meters of the southern long wall at a height of four metres. With the help of professional theater painters, the wall is painted in a gradation from lighter to darker blue, in order to create an atmospheric effect, and to be able to create the illusion that the wall is immaterial. But under the prevailing light conditions in Kunstnernes Hus' skylight halls, the wall will never lose its character of being painted and physically flat. In the interaction that occurs when the wall is both physically flat and visually non-flat, a tension is created between something material and something immaterial. The physical side of the matter means that the artist can mount relatively large drawings on the blue wall. These are drawn as a mixture of a star and a circle, and spread out over the large running, "heavenly" wall, they become like fixed stars in Sofie Berntsen's universe. On the other long wall there are display shelves with glass boxes where the floor and back wall are covered with collages and small tableaus. The visual expression in these is quite different from the drawings. Because where the drawings are delicate, with shaped stars made with soft graphite and colored pencil, in the displays there is a straightforward use of printed matter and small objects with simple and precisely executed shapes...

- Utdrag fra essayet "Let, og dere kan finne" av Åsmund Thorkildsen

Berntsen Dsc 0011
Berntsen Dsc 0065