Behind Fadlabi's The Onset of Vertigo
The Onset of Vertigo er tittelen på det monumentale gulvmaleriet den norsk-sudanske kunstneren Fadlabi har laget for utstillingen Kunstnernes Hus arrangerer for å markere sin 90-årsdagi første etasje. Fadlabi har latt seg inspirere av nitti år med kunsthistorie idet han går inn i en invertert dialog med Per Krohgs takmaleri over Kunstnernes Hus’ ikoniske trappeløp.
Siden Kunstnernes Hus ble bygget av kunstnere for kunstnere, spiller Fadlabis respons til husets historie en viktig rolle i jubileumsutstillingen.
Published
It’s a painting about the artist being as shitty as everyone else and it’s a painting about Kunstnernes Hus. A salute to the house where the artist can tell such a story and feel he is celebrated.
Siden Kunstnernes Hus ble bygget av kunstnere for kunstnere, spiller Fadlabis respons til husets historie en viktig rolle i jubileumsutstillingen.
The Onset of Vertigo er malt i akryl og beskyttet med et tykt lag med lakk, noe som gjør at den enkelte tilskuer kan tråkke oppå – og tre inn i – maleriet. Verkets motiv forblir med vilje uspesifisert.
For å lage dette verket brukte Fadlabi 35 liter akryl maling, lakkert med tre lag med lakk slik at det er mulig å trygt gå på verket uten å ødelegge det.
Fadlabi arbeidet i utstillingssalen mellom 1. mars og 15. mai 2020. Han arbeidet intuitivt, uten en skisse. Hver dag leste han litt mer om husets historie før han begynte å male.
Et godt trent øye vil muligens kunne oppdage enkelte motiver og kunstverk fra husets utstillingshistorie, men Fadlabis hovedanliggende er å se nærmere på følgene av kunstnerens reise.
Per Krohgs takmaleri, som bærer tittelen Kunstnernes tornefulle vei mot høydene, viser en mannsfigur som åpner tre ulike dører, som ifølge kunstneren selv representerer tre ulike stadier i den kunstneriske løpebanen. Det første stadiet gjelder naturen og anatomistudier. Det andre dreier seg om møtet med illusjonen – løgnen og sannheten. Det tredje er visdommens tunnel – kunstneren når frem til lyset i den andre enden av tunnelen, bare for å innse at den sirkulære reisen er uendelig. Går vi 88 år frem i tid, tar Fadlabi fatt på sin egen dialog med Per Krohg og Kunstnernes Hus sin historie, idet han kaller sitt nye verk både et maleri og en “tidsmaskin”.
Der hvor Krohg sender kunstneren ut på en oppadstigende reise til parnasset, forankrer Fadlabi ham i en jordnær virkelighet. Der hvor Krohg finner en sirkulær vei, finner Fadlabi et innviklet nettverk av fortellinger, symboler, bedrag og oppfyllelser.
Fadlabi (f. 1975) er født og oppvokst i Sudan. Han er opptatt av å utfordre tilvante forestillinger omkring etnisitet og hvem som har definisjonsmakt over historien. Han har studert statsvitenskap og kunst ved Universitetet i Khartoum og kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Tidslinjen utgjør en ramme omkring gulvmaleriet, som setter Fadlabis maleri inn i en større sammenheng. På denne måten inviteres tilskuerne til å tre inn i Fadlabis univers, samtidig som de følger husets utstillingshistorie.