Maia Urstad
Sommeren 2024 har vi gleden av å presentere separatutstillinger av to generasjoner kunstnere som jobber med lyd som utgangspunkt: Maia Urstad og Pearla Pigao.
Om utstillingen
Maia Urstad (f. 1954, Bergen) arbeider i skjæringspunktet mellom lydkunst og visuell kunst, og har gjennom en årrekke vært en sentral skikkelse innenfor lydkunstfeltet i Norge. Urstad har hele verden som sitt nedslagsfelt, og samler inn og bearbeider lyder fra et bredt lydregister: taxiradioer i Buenos Aires, bønnerop i Ramallah, gateprotester i Santiago de Chile, vind på vestlandske øyer og Oslo-trikken. Gjennom stedsspesifikke kunstprosjekter, radioinstallasjoner og andre lydarbeider, sender hun signaler ut i verden og trekker linjer både bakover i historien og fremover i tid.
For Kunstnernes Hus vil kunstneren skape en monumental lydinstallasjon med over hundre høyttalere. Installasjonen tar utgangspunkt i vårt urbane lydlandskap der elektroniske varsellyder og informasjon fra stemme over høyttalere i offentlig rom spiller en vesentlig rolle. Verket gir et lydlig tverrsnitt av den usynlige kommunikasjonen som foregår i det ulike lagene i radiospekteret vårt, fra under havoverflaten, via bakkenivået og våre egne daglige omgivelser, til langt opp i universet. Utstillingen reflekterer over den teknologiske utviklingen og de lydlige sporene og historiene vi etterlater oss.