Stian Ådlandsvik

Gjennom skulpturelle intervensjoner tar Die Pleite utgangspunkt i konkursboets logikk og etikk for å åpne en dialog med Kunstnernes Hus’ historie og arkitektur.
Om verket
Til Die Pleite presenterer Stian Ådlandsvik en serie bricollager – skulpturelle sammenføyninger av gjenstander som kunstneren har kjøpt fra konkursbo i Norge gjennom 2025. Kunstneren retter oppmerksomheten mot hverdagsobjekter som har mistet sin plass i tingenes orden og gir dem ny ladning. Han skaper uventede koblinger mellom objekter og materialer samt historiske og samtidige hendelser. I de stablede opphopingene møtes en rekke ulikeartede gjenstander – Tesla-batterier, et hundeskjelett, en røntgenmaskin og et eksosanlegg. Ådlandsvik er opptatt av tingenes biografi og hva som skjer når deres opprinnelige politiske og økonomiske sammenheng kollapser. På tysk betyr Die Pleite konkurs, nederlag eller nullpunkt. Prosjektet undersøker spenningene mellom det som har verdi og det som er til overs; ideer om frihet møter det moderne prosjektets behov for kategorisering og systematisering.
Ådlandsvik tar for seg et spesifikt historisk utgangspunkt, nemlig en serie fotografier som ble tatt på Kunstnernes Hus like etter andre verdenskrig. Huset ble beslaglagt av den tyske okkupasjonsmakten i 1942 og utstillingssalene ble brukt som våpen- og proviantlager frem til frigjøringen av Norge i 1945. Fotografiene viser stabler med gjenstander og skrot som utgjorde restene fra varelageret som lå igjen da Nazi-Tyskland kapitulerte og forlot landet. Ådlandsvik ser her referanser både bakover i tid, til den dadaistiske kunsten som av nazistene ble regnet som degenerert, men også til konkursboet som den juridiske mekanismen som regulerer sammenbrudd og fordeling av restverdier. En inspirasjonskilde for Ådlandsvik er også den dadaistiske kunstneren Johannes Baaders Das große Plasto-Dio-Dada-Drama fra 1920. Ironien ligger i at nazistene, i forsøket på å kneble kunstnerisk frihet, endte med å skape en dadaistisk iscenesettelse av sin egenundergang.Die Pleite berører også en bredere historie: beslagleggelsen av kulturinstitusjoner under krig og hva som bevares, omdefineres og forsvinner i møte med ideologiske regimer.
Overordnet stiller kunstneren spørsmål om hva vi velger å ta vare på og hva vi skyver unna som verdiløst. Gjennom arbeidet insisteres det på en omsorg for restene og det gjenglemte, forstått som et verdimessig prinsipp for hvordan man nærmer seg både historien og samtidens materielle virkelighet.
Siste helg vil kunstneren gjennomføre en auksjon der utstillingens objekter auksjoneres bort til publikum, ikke som kunst, men som bruksgjenstander.
«Konkursen er måten det økonomiske systemet vi lever i regulerer det å komme seg hinsides kollaps, forbi apokalypsen, slik at eierne kan starte på nytt. Konkursboets rammeverk er det verdiløse, restene som står igjen som usolgte. Konteksten som ga dem mening er kollapset, og gjenstandene presses inn i en ny og prekær sammenheng.» – Stian Ådlandsvik
Om kunstneren
Stian Ådlandsvik (f. 1981, Bergen) er førsteamanuensis på masterprogrammet i kunst og offentlige rom på Kunsthøgskolen i Oslo. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (2006) og har omfattende erfaring fra utstillinger og offentlige kunstprosjekter i Norge og internasjonalt. Hans kunstnerskap tar utgangspunkt i en konseptuell tilnærming til skulptur, der materialer og prosesser belyser kulturelle og samfunnsmessige strukturer.
De siste årene har han vist blant annet på P////AKT (Amsterdam), Trondheim kunstmuseum (Trondheim), Seson (Seattle, USA), Philipp von Rosen Galerie (Köln, Tyskland) og Schunck (Heerlen, Nederland). Ådlandsvik er innkjøpt av blant andre Astrup Fearnley Stiftelsen (Oslo) og Nomas Foundation (Roma, Italia). Ådlandsvik har også gjennom en årrekke samarbeidet med kunstneren Lutz-Rainer Müller om utstillinger og offentlige kunstverk.

Støttet av
Utstillingen er støttet av Billedkunstneres Vederlagsfond og Norsk kulturråd.


