Frida Orupabo og Arthur Jafa
01.03.19 – 21.04.19
Kunstnernes Hus er stolte over å presentere den første utstillingen i Norge med den norsk-nigerianske kunstneren Frida Orupabo (f. 1986). Orupabo vies for tiden stor internasjonal oppmerksomhet for sine rå og urovekkende collager som utforsker betydningen av hudfarge, seksualitet og kjønn, og som iscenesetter kroppens sårbarhet og utsatthet. Til utstillingen har Orupabo invitert den anerkjente amerikanske kunstneren og filmskaperen Arthur Jafa (f. 1960).
Frida Orupabo arbeider med digitale collager, og hennes kunstneriske råmateriale er hentet fra et mangfold av digitale billedarkiver. Ved å sammenstille historisk og nytt billedmateriale kobler hun sin personlige historie på en kollektiv fortelling, og det private inngår i et politisk rammeverk. Kunstneren manipulerer, dissekerer, vrir og vender på menneskekroppen. Slik uttrykker hennes collager smerte og maktesløshet, men også styrke og motstand mot stereotypier og objektivisering.
I utstillingen på Kunstnernes Hus vil Orupabo vise en serie større collager i papir på aluminium, satt sammen som pappfigurer eller skulpturelle objekter på veggen. I tillegg vil hun vise et videoarbeid som springer ut av hennes pågående kunstneriske prosjekt på instagram @nemiepeba.
Den Los Angeles-baserte Arthur Jafa har de siste 30 årene utviklet en dynamisk og tverrfaglig praksis som spenner fra filmer og installasjoner til bøker og forelesninger. Filmen Love Is The Message, The Message Is Death, som presenteres på utstillingen, har blitt vist på en rekke internasjonale institusjoner og er et bitende portrett av svart amerikansk kultur, akkompagnert av Kanye Wests Ultralight Beam. Den sentrale rollen afro-amerikansk musikk og kultur har spilt i amerikansk populærkultur står i fokus, og sammenstilles med den radikale fremmedgjøringen av svartes liv i USA i dag, og den voldelige rasismen i det amerikanske dagliglivet.
Jafa og Orupabo har de siste årene utviklet et nært faglig samarbeid. Jafa inviterte Orupabo til sin separatutstilling A Series of Utterly Improbable, Yet Extraordinary Renditions på henholdsvis Serpentine Galleries i London (2017) og Julia Stoschek Collection i Berlin (2018). Utstillingen fikk stor internasjonal oppmerksomhet, og tittelen relaterer til erfaringen av fravær av svart kultur i kunstverden.
Frida Orupabo er født i Sarpsborg i 1986, og bor og arbeider i Oslo. Ved siden av sitt kunstneriske virke er hun utdannet sosiolog og arbeider som sosialkonsulent i Oslo. Kunstnerskapet speiler nettopp hennes faglige interesse for hvordan vi former og blir formet av sosiale strukturer. I 2018 hadde Orupabo separatutstillinger på Gavin Brown Gallery i New York og Galerie Nordenhake i Stockholm. Hun ble nylig innlemmet i samlingen til Nasjonalmuseet for kunst i Oslo, i tillegg til en rekke private samlinger.
Arthur Jafa er utdannet arkitekt, og har i tillegg til sitt kunstneriske virke hatt en aktiv karriere som cinematograf og filmskaper. I tillegg til ovennevnte utstillinger har han stilt ut ved blant annet Whitney Museum of American Art i New York, Hirschorn Museum i Washington og Museum of Contemporary Art i Los Angeles, og står bak filmer som Slowly This, Smile, Until, Deshotten, Dreams Are ColderThan Death og Adrian Young. Jafa har også arbeidet med andre filmskapere som Spike Lee, John Akomfrah, Stanley Kubrick og Julie Dash, i tillegg til å lage musikkvideoer for blant annet Solange og Jay Z.