IDA EKBLAD

PIKE LÆGGER I OVNEN
04.06.21 – 08.08.21
Promobilde small

Sommeren 2021 åpner Kunstnernes Hus separatutstillingen PIKE LÆGGER I OVNEN med den norske kunstneren Ida Ekblad (f. 1980). Kunstneren fyller de to overlyssalene med malerier og skulpturer, i tillegg til en monumental utendørs skulptur. Ida Ekblad er en av Norges mest anerkjente samtidskunstnere, og PIKE LÆGGER I OVNEN er hennes største utstilling i Skandinavia, til dags dato. Ekblads kunstneriske praksis spenner over en rekke medier som maleri, skulptur, performance, videokunst, plateomslag og poesi.

Om utstillingen

For Kunstnernes Hus har hun laget en omfattende installasjon av nye malerier, i tillegg til en omfattende serie skulpturarbeider laget spesielt for anledningen. Inkludert er også flere verk på utlån fra ulike institusjoner. En monumental håndmalt bronseskulptur – kunstnerens første verk innenfor denne sjangeren –debuterer utendørs på plenen foran Kunstnernes Hus og vil være et polykromt landemerke i Oslos gatebilde resten av året.

Utstillingens tittel, PIKE LÆGGER I OVNEN, viser til Edvard Munchs maleri av samme navn fra 1883 (Edvard Munch opererte gjerne med en rekke ulike titler på verkene sine. Maleriet fra 1883 er også kjent som Paa Morgenkvisten). Munchs bilde forestiller en tjenestepike som fyrer opp en tradisjonell jernovn fra 1800-tallet. Motivet inspirerte Ekblad til å lage en serie med skulpturer til den vestlige overlyssalen («høst») på Kunstnernes Hus. I fortidens Norge var støpejernsovner en livsnødvendighet, men de ble også brukt til å spre og demokratisere visse billedmotiver. Tradisjonelle ovner hadde gjerne mytiske, kongelige eller religiøse motiver støpt på sidene. Slik fikk disse innpass i vanlige folks hjem. Ida Ekblad bruker den ikonografiske funksjonen til norske støpejernsovner som en inngangsportal til hennes eget billedunivers.

De svarte og smale jernobjektene i «høst»-salen varierer i høyde, men pipene strekker seg hele veien opp til glasstaket. Skulpturene vises frem på rad og rekke i en minimalistisk oppstilling som gjør at nyttegjenstandene fremstår som abstraksjoner av seg selv. På ovnene har Ekblad utformet forseggjorte relieffplater, føtter og piper med silhuetter, tegninger og mystiske formuleringer som «STRANGE FREEDOMS SHALL BE SOUGHT». Disse kunstneriske grepene kaster tilskueren ut i Ekblads univers hvor hverdagens poesi blir forvandlet til den intense overdådigheten som kjennetegner kunstnerskapet hennes.

I den østlige overlyssalen, kalt «vår», blir det klart at Ekblad fyrer opp rommet på en annen måte -- med en detonasjon av farger og former. Som kunstneren selv sier om arbeidet sitt, «er det gjerne i bakspeilet man finner futurismen ved det hele». Ekblad plyndrer ikke bare sitt eget maleriarkiv ved å velge ut mønstre og motiver og sette dem sammen i nye komposisjoner, hun bruker også omfattende kildematerialer i kunsten sin. I tillegg til historiske kulturgjenstander inspireres hun av tekstiler, surrealisme, mangakultur, popkunst, typografi, abstrakt ekspresjonisme, folkekunst, graffiti, plateomslag og mye mer. Påvirkninger fra alle disse feltene blir i utstillingen transformert til et eksplosivt malerisk kaleidoskop. Verkene i «vår»-salen presenteres i en salongstil hvor veggene blir dekket helt opp til himlingen, og skaper en helhetlig og omsluttende opplevelse. Alle lysarmaturer er demontert for anledningen og utstillingen sees i rent dagslys.

Informasjonsark

Om kunstneren

Ida Ekblad (f. 1980) bor og jobber i Oslo. Hun utdannet seg ved Central Saint Martins i London, Kunstakademiet i Oslo og Mountain School of Arts i Los Angeles. Hun deltok i Veneziabiennalen i 2011 og 2017. PIKE LÆGGER I OVNEN er hennes første separatutstilling på en norsk kunstinstitusjon på nesten ti år. I mellomtiden har verkene hennes blitt stilt ut mange steder internasjonalt, for eksempel på store separatutstillinger på Museo Tamayo i Mexico, Kunsthalle Zürich i Sveits, Kunsthaus Hamburg i Tyskland og XYZ-kunstnerkollektivet i Japan. I Norge har hun blitt kjøpt inn av samlingene til bl.a. Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Astrup Fearnley Museet og KODE Kunstmuseer og komponisthjem. Ekblads verk har også blitt kjøpt inn av viktige europeiske aktører som Centre Pompidou i Paris, Moderna Museet i Stockholm og Louisiana i Humlebæk, i tillegg til en rekke toneangivende institusjoner i USA og verden for øvrig.

Sommerutstillingene på Kunstnernes Hus er et treårig prosjekt med norske kunstnere med støtte fra Sparebankstiftelsen DnB.

Bilde: Ida Ekblad, THE REAL FLESH-EATER, 2021. Courtesy of the artist and Peder Lund. © Ida Ekblad / BONO 21. Photo: Uli Holz © Peder Lund

Installasjonsbilder: Vegard Kleven

Se også