Dag Erik Elgin
Utstillingsintervensjonen BOMBA tar utgangspunkt i Pablo Picassos banebrytende Guernica, som skildrer terroren fra bombingen under den spanske borgerkrigen. Utstillingens omdreiningspunkt er et sentralt element i Picassos maleri: en lampe som på tvetydig vis refererer til både en alminnelig elektrisk lyskilde og en bombe i øyeblikket den går av. BOMBA - det spanske ordet som er tittelen til utstillingen – betegner både lyspæren og bomben.
Om utstillingen
Etter Verdensutstillingen i Paris i 1937 var presentasjonen av Guernica på Kunstnernes Hus i 1938 første stasjon på verkets omfattende internasjonale turne. Med utgangspunkt i denne avgjørende hendelsen i Kunstnernes Hus' utstillingshistorie, reflekterer Elgins intervensjon over lyset som et ambivalent fenomen i modernismen og det moderne. Oppfinnelsen av det elektriske lyset var en teknologisk revolusjon som opplyste både bylivet og hjemmet, hadde fortryllende effekter på flatene det illuminerte og muliggjorde nye former for sosialt liv. Men det industrielle lyset er også krigens, granatnedslagets og bombens lys – destruktiv moderne våpenteknologi som skapte lidelser på en global skala som inntil da hadde vært utenkelig.
I dagens kontekst, er utstillingen en refleksjon over mørket, lyset, det moderne maleris ettermæle, teknologiens fremskritt som eksisterer parallelt med apokalyptiske tendenser - og krigens videreføring i dag. Samtidig ser utstilling på hvordan kunsten forholder seg til nåtiden, både reflekterer den og nødvendigvis engasjerer seg i den.
Tekster fra utstillingen
BOMBA - Dag Erik Elgin
Guernica, utstillinger og institusjoner - Sarah Lookofsky
Råtten sol - Georges Bataille
Installasjonsfoto: JPG Andrén
Om kunstneren
Dag Erik Elgins arbeid er forankret i en pågående undersøkelse av maleriets historie, modernismens idealer og samtidens visuelle uttrykksmåter. Han har etablert en praksis hvor maleriets fysiske kvaliteter, historisk analyse og personlig produksjon kontinuerlig forhandles. Hans prosjekter går i dialog med ulik kunstpraksis, tolkning, proveniens og resepsjonshistorie. I nyere prosjekter introduseres tekstbaserte verk og repetitive strategier som katalysatorer for utforskning av modernismens innflytelse på samtidens kulturelle og estetiske uttrykk. De visuelle undersøkelsene ledsages av en parallell produksjon av tekster.
Elgin har stilt ut omfattende både nasjonalt og internasjonalt på museer og institusjoner som Albertinum, Gemäldegalerie Neue Meister, Dresden; Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo; Hamburger Bahnhof, Berlin og Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden. Hans verk er inkludert i offentlige og private samlinger. I 2014 ble han tildelt Carnegie Art Award førstepris for det monumentale verket Balance of Painters, først vist på OSL contemporary i 2012. Elgin var professor ved Kunstakademiet - KHiO (2010-2016) og har bidratt til en rekke publikasjoner og prosjekter som omhandler maleriets posisjon innen samtidskunsten.
Kuratert av
Sarah Lookofsky
Støttet av
Utstillingen er støttet av Kulturdirektoratet, Fritt Ord og Billedkunstnernes Vederlagsfond.