Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Stengt i dag (Restaurant stengt)

Alfred Manessier

03.04.65 – 01.05.65
Alfred Manessier

Utstillingen Alfred Manessier var Manessiers første separatutstilling i Norge, og verkene som ble utstilt var produsert gjennom hans kanskje viktigste periode som maler, fra 1945 til 1965.

Katalogtekst

Sammen med Estéve og Bazaine med Le Moal og Singier, har Manessier fått en arv som skal gis videre. Det er den som franskmennene selv kaller «la vraie tradition francaise». Vi kjenner alle fem fra utstillinger her i Oslo, fra Sonja Henie og Niels Onstad-samlingen i 1960 og fra Ragnar Moltzaus samling som ble vist året etter. Best kjent hos det store publikum er selvsagt Esteve og Bazaine fra sine retrospektive utstillinger i 1961 og 1963 i Kunstnernes Hus.

Ved Manessiers første separatutstilling i Norge, vil vårt begrep om hva denne tradisjonen betyr bli enda klarere. Retrospektiv i den alminnelige bruk av ordet er den kanskje ikke, men den spenner iallfall over hans viktigste periode som maler fra tyve år tilbake til i dag.

Det er interessant å legge merke til at allerede tidlig begynner norske samlere å interessere seg for ham. Det er derfor ingen tilfeldighet at noen av utstillingskatalogens første numre har norske eiere. At det finnes så mange av Manessiers eldre arbeider på norske hender, kan trygt tilskrives dr. Henning Gran, moderne fransk kunsts varme talsmann i Norge og Manessiers venn gjennom en årrekke. I forbindelse med planleggingen har han ydet verdifull hjelp.

En annen venn av Manessier det er naturlig å fremheve er Ole Henrik Moe, som ikke bare har skrevet katalogens instruktive forord, men også på annen måte har vært til nytte med råd og dåd. Nevnes skal også Haaken A. Christensen som fremmet forslaget om en Manessier-utstilling i Oslo, og Alf-Jørgen Aas, direksjonens tidligere formann, som la opp planen for utstillingen og som har hatt en vesentlig del av arbeidet med gjennomføringen av den.

Uten den interesse Manessier selv har vist, ville ikke denne mønstringen vært mulig. Det har vært en støtte som vi er meget takknemlig for. Stor hjelp har også Galerie de France ydet, bl. a. under arbeidet med innsamlingen av bilder fra museer og samlere rundt om i Europa.

Dem som imidlertid skal takkes mest er eierne som har tatt det store offer på seg å unnvære sine bilder få eller mange mens utstillingen er her i Oslo og senere i Lund, hvor Lunds Konsthall åpner sine porter for den i de første dager av mai.

Alle gode krefter har gjort sitt til at utstillingen skal kunne bli en virkelig manifestasjon av Manessier som kunstner.

Om kunstneren

Alfred Manessier (1911-1993) var en fransk abstrakt kunstner som arbeidet med malerier, glassmalerier og billedvev. Han var en del av den nye pariserskolen og hans abstrakte malerier inneholder assosiasjonsvekkende former og formale symboler som i stor grad er knytet til hans religiøsitet.
Han har gjort flere utsmykningsjobber, bland annet med glassmaleri i flere kirker i Frankrike.

Se også