Ahmed Umar
17.02.23 – 16.04.23
Den norsk-sudanske kunstneren Ahmed Umar setter søkelyset på identitet, religion og kulturelle verdier gjennom en rekke kunstneriske uttrykk. Han bruker sine personlige erfaringer som verktøy for å formidle historier om fortielse og fremmedgjøring, men også om frigjøring og om å ta eierskap til egen historie. Umar arbeider med blant annet skulptur, tekstil, maleri, fotografi og performance. Materialene og teknikkene er mangefasetterte, akkurat som historiene de formidler.
Om utstillingen
Utstillingen Glowing Phalanges, som betyr glødende fingerledd, har sitt utspring i kunstnerens bakgrunn og oppvekst mellom to grener av islam som representerer ulike religiøse praksiser. Den speiler en konfliktfylt reise mellom tro og tvil, frihet og begrensning. I Umars hjemland Sudan er bruken av bønnekjeder og amuletter som beskyttelse dypt forankret i familiens tradisjoner. I kontrast til dette ble han under skolegangen i Mekka i Saudi-Arabia fortalt at den rette måten å be på var å bruke høyre hånds fingerledd. Som belønning for denne praksisen ville hånden gløde og lyse opp mørket på dommens dag, slik utstillingens tittel referer til.
I utstillingen presenteres 99 skulpturelle bønneperler i ulike materialer og formater. Materialene stammer fra kommersielle suvenirer fra afrikanske og asiatiske land, som Umar i lengre tid har samlet inn. Disse ofte karikerte menneske- og dyrefigurene er laget av hardtre, bein, tenner, skinn og ibenholt og har i lang tid blitt importert til Norge og Europa gjennom blant annet misjonærvirksomhet og turisme. Dette har ført til en utarming av naturressurser og en begrensning av lokale kunsthåndverkeres kreative frihet. Til utstillingen har kunstneren også inkorporert organiske materialer fra norsk geografi, blant annet reinsdyrhorn og et 60 år gammelt hvalskjelett, som peker på vårt eget lands utnyttelse av naturressurser.
Umar dekonstruerer disse generiske objektene og naturmaterialene og setter dem sammen på nye måter. Slik plukker han bokstavelig talt det konstruerte bildet av ‘det eksotiske’ fra hverandre for å gi nytt liv til materialene. Gjennom prosessen innprenter kunstneren sin egen fortelling i skulpturene, og resultatet er taktile og sanselige objekter hver med sin personlighet. Den siste og 99. bønneperlen er et monumentalt brodert teppe i applikasjonsteknikk i taket i den ene overlyssalen.
Samtlige arbeider i utstillingen holdes av en avstøpning av kunstnerens hånd. Håndens ulike gester etterligner bønnebevegelser, og peker på hvordan hånden potensielt kan være gjenstand for politisk og religiøs kontroll. Samtidig gir den assosiasjoner til skaperkraft og evnen til opprør og protest: hånden kan også ta makten tilbake til seg selv - og gløde.
Installasjonsbilder
Om kunstneren
Ahmed Umar (f. 1988, Sudan) er en tverrfaglig kunstner som bor og arbeider i Oslo. I 2016 fullførte han sin mastergrad i medium- og materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo. Gjennom sitt kunstnerskap har Umar også blitt en viktig frontfigur for skeive med muslimsk bakgrunn i Norge og Sudan.
Arbeidene hans har blitt stilt ut ved The Biennale of Sydney og en rekke kunstinstitusjoner i Norge. Han er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet, Drammens Museum og Oslo kommunes kunstsamling. I 2023 vil kunstneren, i tillegg til utstillingen på Kunstnernes Hus, ha en utstilling på Trondheim Kunstmuseum i forbindelse med hans nominasjon til Lorck Schive Kunstpris.
Glowing Phalanges er en videreføring av kunstnerens pågående og stadig voksende prosjektet Forbidden Prayers, som tidligere har blitt vist på Kraft i Bergen, Sandefjord kunstforening og Vestfossen Kunstlaboratorium. Umar sikter mot å lage totalt tusen skulpturelle bønneperler.
Atelierbilder
Utstillingen er støttet av Kulturrådet og KiN - Kunstsentrene i Norge.
Brosjyre og verksoversikt
Last ned utstillingsbrosjyren og verkslisten (på norsk):
Anmeldelser
"Treffer rett i hjertet." - Lars Elton i Dagsavisen
"Ahmed Umar gjør sin største soloutstilling så langt. Den er en suksess." - Alma Holtved i Aftenposten
"Ahmed Umar har skapt en rik og tankevekkende utstilling om tilhørighet og utenforskap." - Mona Pahle Bjerke for NRK
"Kraftfull og intim på samme tid" - Justine Nguyen i Morgenbladet
"Ahmed Umars utstilling på Kunstnernes Hus gjør uutslettelig inntrykk." - Sara Hegna Hammer i Klassekampen
Ahmed Umar: "Jeg har levd med så mye skam." - Intervju ved Live Lundh i Morgenbladet
"Gjør karikerte turistsuvenirer om til personlig kunst" - Yngve Sikko for Tidens ånd
"Ahmed Umar forener en sterk personlig historie med et kritisk blikk på europeiske stereotypier av afrikansk kultur." - Nicholas Norton i Kunstkritikk
"Det storslagne og det intime forbindes og forvandles på med oppsiktsvekkende resultater i Ahmed Umars separatutstilling i Kunstnernes Hus." - Kjetil Røed i Kunstavisen
"En utrolig ambisiøs utstilling. Og perfekt utført." - Hanna Gjelten Hattrem i Subjekt
"Med 99 suvenirer inviterer Ahmed Umar publikum tett innpå sine religiøse erfaringer" - Maria Borg i Vårt Land