Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-22)

Against Neo-Nationalist Myth-Making

Filmprogram og samtale
Søndag 23.04.23
Crimes Against Reality øverst

I forbindelse med utstillingen Images [and Talking Back to Them], presenterer kunstner og filmskaper Sara Eliassen to filmprogram på Kunstnernes Hus Kino.

Utstillingen utforsker det intime båndet mellom vold og bilder, og det første filmprogrammet er sentrert rundt kunstnerskap og aktivister som har utfordret offisiell propaganda rundt Ayotzinapa - hendelsen i Mexico i 2014.

Denne andre kvelden åpner opp for en mer global lesning av prosjektets tematikk og viser arbeider som analyserer og utfordrer dominerende fortellinger og myter om nasjonal tilhørighet og kulturell overlegenhet. Programmet inneholder filmer av New Red Order, Colectivo Los Ingrávidos, Emma Wolukau-Wanambwa og Hasan Özgür Top. Visningen etterfølges av en samtale mellom Davani Varillas, Adam Khalil (New Red Order) og Hasan Özgür Top (via Zoom) moderert av Jan Verwoert, skribent og professor ved Kunstakademiet i Oslo.

Om programmet

Programmet viderefører Eliassens undersøkelse av normalisering av nasjonalistiske idéer i dagens skjermkultur, og viser filmer som analyserer og utfordrer hvordan dominerende og populistiske mediekanaler – for å dekke over globale markedskrefters nedbryting av sosiale strukturer og institusjoner – nører opp under falske myter om nasjonal tilhørighet og kulturell overlegenhet.

Filmprogram

Promised Lands

Emma Wolukau-Wanambwa | 2015 | 20 min

Culture Capture: Crimes Against Reality

New Red Order | 2020 | 9 min

The Fall of a Hero

Hasan Özgür Top | 2020 | 15 min

Tonalli

Colectivo Los Ingrávidos | 2021 | 16 min

Relatert program

Les mer om det første filmprogrammet søndag 16. april: In the Wake of Ayotzinapa: Systemic Violence and Media Distortions in Mexico

Les mer om utstillingen: Images [and Talking Back to Them]

Eliassens utstilling er kuratert av Silja Espolin Johnson og del av Kunstnernes Hus’ nye satsning på bevegelig bilder på tvers av kino og utstillingsrom, støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Fritt Ord.

Se også