Sara Eliassen
14.04.23 – 14.05.23
Med Images [and Talking Back to Them] presenterer kunstner og filmskaper Sara Eliassen en filminstallasjon i husets nedre sal og et program på Kunstnernes Hus Kino. Prosjektet omhandler bildepolitikk og medienes rolle som agenter i kollektiv minneproduksjon, og tar utgangspunkt i Eliassens mangeårige undersøkelse og dialog med kunstnere og tenkere mellom Norge og Mexico.
Om utstillingen
Images [and Talking Back to Them] er en flerstemt utstilling som utforsker det intime båndet mellom vold og bilder. I en tid med eskalerende vold, nyliberalistisk politikk og undertrykkende mekanismer i medienes billedproduksjon, hvordan kan dette til tider fatale båndet brytes? I en mangeårig undersøkelse har Sara Eliassen engasjert kunstnere, aktivister og journalister i Mexico i dette spørsmålet. Den essayistiske filminstallasjonen viser utdrag fra samtaler og møter på steder i Mexico der sosial kamp, vold og medias sensasjonalisering utgjør en tilsynelatende ubrytelig og destruktiv spiral.
En inngang til den mangefasetterte undersøkelsen er en reise med Sergio Ocampo til det rurale Guerrero, sør for Mexico City, der 43 studenter fra Ayotzinapa Normal Rural Teachers’ College forsvant i 2014. Skolen er kjent som arnested for regimekritisk motstand og sosial kamp, og studentene var på vei til en årlig minnesmarkering for Tlatelolco-massakren i 1968 (der ubevæpnede studenter ble drept på ordre fra myndighetene), da de ble stoppet av lokale og nasjonale sikkerhetsstyrker. Den uoppklarte hendelsen har vært gjenstand for spekulasjon godt hjulpet av myndighetenes påstand om forbindelser mellom studentene og lokale narkokarteller, en versjon som har blitt tilbakevist som falsk. Hendelsen som rystet Mexico har engasjert kunstnere, aktivister og journalister både i og utenfor landet i spørsmål om både myndighetenes og medias innblanding i den brutale hendelsen.
Videre i undersøkelsen følger Eliassen med fotojournalist Heriberto Paredes til Michoacán på vestkysten av Mexico. Her møter de lokale menn som har etablert væpnede styrker for å kjempe mot internasjonale gruveselskapers overtakelse av landområder, ofte legitimert av myndighetene og hjulpet av medias stereotypiske framstilling av militant maskulinitet. Eliassen møter også unge kvinner fra Disidencias y Mujeres Organizadas FFyL ved National Autonomous University of Mexico (UNAM) som protesterer mot patriarkalske strukturer og medias normalisering av vold mot kvinner. Hun kjører også gjennom grensebyen Tijuana sammen filosof og transfeminist Sayak Valencia som beskriver muren mot USA som «krystalliseringen av et voldsepisteme som er blitt en kollektiv fantasi for meksikanere». Avslutningsvis samler Eliassen flere av sine samtalepartnere til diskusjon i det historiske Centro Cultural Universitario Tlatelolco som ligger på plassen der massakren i 1968 fant sted og dit Ayotzinapa-studentene var på vei. Den filmede samlingen er sentralt plassert i utstillingen, som et ekko av de ulike reisedokumentene spredt ut i rommet.
I forbindelse med utstillingen presenterer Eliassen også to filmprogram på Kunstnernes Hus Kino. Det første programmet er sentrert rundt Ayotzinapa - hendelsen, og presenterer kunstnerskap og aktivister som har utfordret offisiell propaganda om saken. Det andre programmet åpner opp for en mer global lesning av prosjektets tematikk og viser arbeider som analyserer og utfordrer dominerende fortellinger og myter om nasjonal tilhørighet og kulturell overlegenhet.
Images [and Talking Back to Them] er laget med støtte fra Fritt Ord, Fond for lyd og bilde og KHiO, og utgjør siste ledd i Eliassens PhD-prosjekt i kunstnerisk forskning ved Kunsthøyskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet: mediatinguncertainties.com.
Utstillingen for Kunstnernes Hus er kuratert av Silja Espolin Johnson og er del av Kunstnernes Hus’ nye satsning på bevegelig bilder på tvers av kino og utstillingsrom, støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Fritt Ord.
Foto
Om kunstneren
Sara Eliassen (f. 1977) er kunstner og filmskaper, og for tiden PhD-kandidat ved Kunsthøgskolen i Oslo - Kunstakademiet med prosjektet Mediating Uncertainties. Hun har stilt ut arbeider både nasjonalt og internasjonalt, og filmene hennes Still Birds og A Blank Slate har vært vist på en rekke internasjonale filmfestivaler, blant disse Filmfestivalen i Venezia, Rotterdam Internasjonale Filmfestival og Sundance. Eliassens praksis involverer også prosjekter i offentlig rom: Under the Park (2021) og Not Worth It (2007), samt The Feedback Loop (2018) med Munchmuseet i bevegelse (2018). Eliassen har MFA i ekseprimentell film fra San Francisco Art Institute, og bakgrunn fra Whitney Museum of American Art Independent Study Program, 2010/ 2011.