Simen Johan

Det uhyggeliges fasinasjon og Simen Johans kunst
Katalogtekst
Å stille seg foran et arbeid av Simen Johan er á bli konfrontert med en billedverden der den tette og overbevisende fortellingen bringer bildet til bristepunktet. Du er prisgitt din evne til å tolke, og det er i stor grad opp til deg, betrakteren, hvor rik opplevelsen av bildene vil vare.
Den New York-baserte, norske kunstneren Simen Johan har med sensibilitet og dristighet fokusert på barn og deres egen verden, men kunsten hans henvender seg ikke til barn. Han bruker fingerte identiteter og illusoriske scenarier i fotografiene, hvor barn-dommens kompleksitet utgjør det sentrale tema. Mange av bildene viser barn i lek i forskjellige, lite innbydende omgivelser.
Noen ganger viser de bare omgivelsene. Barna utover kontroll, de er aktivt engasjert i en fantasi, i en rituell verden hvor voksne er ekskludert.
Det er to forskjellige aspekt i Simen Johans visuelle univers. På den ene siden har vi den utfordringen som ligger i å tolke bildene, på den andre, og like viktig, er interessen for representasjonens mekanismer. Det er grunnleggende for opplevelsen at vi tror på bildene. Kjernen i de fascinerende og intrikate bildene ligger i det perfekte forholdet mellom bildenes narrative fly og deres digitale fremstilling. Vi kan bli greit av bildenes komplekse og overbevisende fortelling selv om vi vet at de er konstruert. Dette bidrar igjen til å gjøre dem fascinerende. I Johans fotografier smelter det realistiske og det kunstferdige sammen til illusjonistiske høydepunkter.
Det er med glede at direksjon ved Kunstnernes Hus presenterer den mest omfattende utstillingen av Simen Johans arbeider noensinne. I forbindelse med organiseringen av denne utstillingen, ønsker jeg & vise et utvalg arbeider som belyser Johans kunstneriske utvikling de senere r. Fotografiene på utstillingen gir et grundig innblikk i seriene hans: Evidence of Things Unseen og Breeding Ground. Jeg har med beundring og stadig større entusiasme fulgt Simen Johans kunstnerskap de siste syv årene.
De rike og komplekse bildene fenger meg og har inspirert meg til à fortsette à utforske og presentere dem, og jeg er hele tiden spent på hvordan Johans videre utvikling vil bli.
Jeg vil gjerne uttrykke min takknemlighet til kunstneren, Simen Johan, for hans entusiastiske medvirkning til denne utstillingen.
En spesiell takk til essayisten, Gisle Ledel Johannessen. Han har på en briljant mate greit min kuratoriske tilnærming til Johans arbeider og undersøkt det filosofiske underlaget for tematikken i arbeidene, i tillegg til à kaste lys over flere andre mulige tolkninger av bildene. En spesiell takk også til A.D. Coleman for essayet hans. Han gjør det klart hvilke kunnskaper og hvilken arbeidsinnsats som er nødvendig for à fremstille disse bildene.
Jeg håper at denne innsikten bidrar til á gi publikum en enda rikere opplevelse av fotografiene, og til å se arbeidene med et sa nyansert blikk som de fortjener.
Malin Barth
Kurator/Nestformann