Marianne Hurum og Marte Eknæs
Kunstnernes Hus har gleden av å invitere til ny vernissage for foajéutstillinger, en utstillingsserie som ble innledet i 2014. Denne sommeren stiftes bekjentskap med to yngre norske kunstnerskap. Marte Eknæs og Marianne Hurum har sammenstilt en utstilling bestående av et titalls verk med utgangspunkt i to sammensatte kunstnerposisjoner som deler en rekke felles interesseområder. I foajeen på Kunstnernes Hus vil samarbeidet kretse rundt en parallell undersøkelse av formale og mediespesifikke problemstillinger innenfor maleri og skulptur. Gjennom en rekke tilsynelatende forræderisk enkle grep vil kunstnerne komplisere foajeens aktive og ukonvensjonelle utstillingsrom.
Om kunstnerne
Marianne Hurum viser en ny serie malerier på en eksisterende veggarkitektur i foajeen. Hurum har tidligere utforsket maleriets ulike grenseland gjennom å eksperimentere med ulike presentasjonsmodus og monteringsanordninger, gjennom å tøye og manipulere blindrammer, og gjennom fotogram. Malerier som vises på Kunstnernes Hus er fulle av liv; velsminkede øyne blinker mot betrakteren og en tubelignende figurasjon snor seg frem over overflaten som et møbiusbånd uten begynnelse og slutt.
Eknæs' skulpturale oppdagelsesreiser i ulike materialer festes på den andre siden på fast grunn, på søylene i sandsten. Om Hurums malerier kan sees som en lek med ideen om en slags fiktiv skulptur, finner vi både maleriske og minimale hard-edge kvaliteter i Eknæs' frihåndsbørstede metallplater og myke oppblåsbare flytemadrasser som spennes rundt stenen på vei opp foajeens bærende arkitektoniske komponenter. Formen har sitt hjem i en urban verden der arkitektur kompletteres med produktestetikk og grafisk design. Eknæs' titler understreker verkenes ubestemmelige funksjon, eller indikerer kanskje et potensial i framtidige, mulige anvendelsesområder.