Johan Grimonprez

SILVER SERIES er en retrospektiv visningsserie som fremhever audiovisuelle verk av internasjonalt anerkjente kunstnere, presentert i Kunstnernes Hus Kino.
Den 10. utgaven presenterer et utvalg filmer av den belgiske kunstneren og filmskaperen Johan Grimonprez fra 1990-tallet til i dag. Den retrospektive presentasjonen gir et unikt innblikk i Grimonprez' mangeårige arbeid med hvordan bilder aktivt konstruerer den politiske virkeligheten. Han undersøker mediespektakler og propaganda, hvordan frykt sirkulerer gjennom bilder, og hvordan denne frykten blir instrumentalisert av politisk makt.
Kunstnernes Hus Kino viser Grimonprez' nyeste spillefilm Soundtrack to a Coup d'Etat. Klikk her for kinobilletter
Om utstillingen
Den palestinske poeten Mahmoud Darwish hevdet at det å skrive kjærlighetsdikt er motstand mot de forholdene som ikke tillater ham å skrive kjærlighetsdikt. I 1980 forvandlet en brasiliansk by under militærdiktatur seg til en eneste stor kissodrome. Da en dommer forbød «lyststyrte» kyss, svarte folk med å kysse mer enn noensinne – kollektivt begjær som politisk motstand. Disse øyeblikkene fra Grimonprez' kortfilmer viser hvordan motstand utøves gjennom kroppen og språket mot systemer som styrer gjennom frykt. De gir glimt av det som vedvarer selv når makten prøver å kontrollere våre mest intime gester.
Programmet følger en rød tråd i Grimonprez' praksis: forholdet mellom mediespektakler og politisk vold. Det han konsekvent avdekker er hvordan visse praksiser – våpenhandel, overvåkning, statsstøttet terrorisme – opererer i det Giorgio Agamben kaller en «unntakstilstand», der rettsstaten suspenderes med henvisning til krise eller sikkerhet. Men som Agamben påpeker er unntaket regelen: midlertidige krisetiltak blir permanente tilstander. I flere tiår har Grimonprez brukt media mot seg selv, og vist hvordan politisk makt instrumentaliserer frykt gjennom bilder – hvordan det eksepsjonelle gjøres nødvendig og uunngåelig.
I dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) dokumenterer han hvordan flykapring har utviklet seg fra romantisk revolusjonær gest til statsstøttet terrorisme, og utforsker på nærmest profetisk vis hvordan media og vold veves sammen, flere år før 9/11. Shadow World (2016) trenger inn i den globale våpenhandelen og viser at korrupsjon ikke er en bieffekt, men selve systemet. Bestikkelser og møter på bakrommet avgjør utenrikspolitikk langt utenfor demokratisk kontroll. Hans nyeste film Soundtrack to a Coup d’Etat (2024) avdekker hvordan jazz ble brukt som våpen i kulturelt diplomati – Louis Armstrong ble sendt til Kongo som røykteppe mens CIA orkestrerte drapet på statsminister Patrice Lumumba.
I Double Take (2009) er Hitchcocks dobbeltgjenger ikke paranoia, men profeti: vi lever nå i adskilte verdener, ikke fordi vi mangler informasjon, men fordi vi befinner oss i helt forskjellige informasjonsøkosystemer. Grimonprez har i flere tiår synliggjort det som skjuler seg i det åpne (evt det som skjuler seg på lyse dagen?). Han viser at tilstanden ikke er ny, det er bare verktøyene som har endret seg. Filmene spør: hva er vi trent til ikke å se? Hvem tjener på denne blindheten? Og hva skjer når spektaklet blir umulig å skille fra virkeligheten selv?
Utstillingen presenteres gjennom to filmprogrammer som vises i loop på ulike dager, fra torsdag til søndag i våre åpningstider. Med samme billett kan du komme tilbake for å se begge programmene.
SILVER SERIES#10 Johan Grimonprez er kuratert av Ida Kierulf og Abirami Logendran.
Program 1
Spilles torsdager og lørdager kl. 11:00-12:40, 13:00-14:40 og 15:00-16:40
kiss-o-drome (2016, 1 min 16 s)
every day words disappear (2016, 15 min)
What I Will (2013, 1 min)
Two Travellers to a River (2018, 2 min)
Raymond Tallis on Tickling (2017, 8 min)
dial H-I-S-T-O-R-Y (1997, 68 min)
Program 2
Spilles fredager og søndager kl. 11:00-14:40 og 14:40-17:00.
Double Take vises kun kl. 11.
Double Take (2009, 80 min)
Shadow World (2016, 94 min)
Blue Orchids (2017, 48 min)
I samtale: Johan Grimonprez og Knut Åsdam

I forbindelse med åpningen av SILVER SERIRES #10 var Grimonprez til stede for en samtale med kunstneren Knut Åsdam.
Om kunstneren
Johan Grimonprez' kunstneriske og kuratoriske prosjekter har blitt utstilt på museer over hele verden, inkludert Hammer Museum i Los Angeles, Pinakothek der Moderne i München og MoMA i New York. Verkene hans finnes i samlingene til Centre Georges Pompidou i Paris, 21st Century Museum of Contemporary Art i Kanazawa, Tate Modern i London og ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe.
Spillefilmene hans inkluderer dial H-I-S-T-O-R-Y (1997, i samarbeid med romanforfatteren Don DeLillo, valgt av the Guardian som et av de "30 store verkene i videokunstens historie"), Double Take (2009, i samarbeid med forfatteren Tom McCarthy) og Shadow World (2016, i samarbeid med journalisten Andrew Feinstein). De har reist festivalrunden fra Berlinalen, Tribeca til Sundance, og fått flere priser for beste regissør, 2005 ZKM International Media Award, en Spirit Award og 2009 Black Pearl Award på Abu Dhabi Film Festival, og ble også kjøpt opp av NBC Universal, ARTE og BBC/FILM 4.
Grimonprez har utgitt flere bøker, inkludert Inflight (2000), Looking for Alfred (2007) og en antologi med tittelen It's a Poor Sort of Memory that Only Works Backwards (2011) med bidrag fra Jodi Dean, Thomas Elsaesser, Tom McCarthy, Hans Ulrich Obrist og Slavoj Žižek.
Grimonprez' siste spillefilm Soundtrack to a Coup d'Etat er Oscar®-nominert for beste dokumentarfilm og hadde premiere på Sundance Film Festival 2024, hvor den vant Cinematic Innovation Award og videre fikk Persistence of Vision Award på SFFilm og publikumsprisen på Thessaloniki Film Festival.


