James Richards
12.04.24 – 04.08.24
James Richards’ installasjon Our Friends in the Audience presenteres på tvers av Kunstnernes Hus' kino og nedre sal. Utstillingen viderefører hans mangeårige utforskning av hvordan vi navigerer i og blir formet av bilder.
Om utstillingen
I James Richards' verden møtes feministisk 1970-talls poesi og mykpornoestetikk, medisinske sykdomsbilder og animerte abstraksjoner over et embryo. Et kamera er på vei ned i rørsystemet til en velbrukt vask og ender i endoskopiske undersøkelser fra innsiden av kroppen. Studier av fugler og bier, av retinaer og hårsekker, en flokk reinsdyr passerer et viltkamera til skrekkfilmmusikk, et kortklipt barn ser prøvende i kamera til en fordreid versjon av Neil Youngs "Sugar Mountain". Den sårbare menneskekroppen står i sentrum, med huden som en porøs hinne og reseptor for sjeldne utslett, maniske tatoveringseksperimenter og som blikkfang for begjær. Søkende panoreringer over ulike flater og materialer setter en form for haptisk visualitet i spill, som gjør oss til hypersensitive tilskuere. Vi tolker ikke bare bildene som tegn, men får våre kroppslige minner og assosiasjoner trigget mer direkte. Selv øyet blir et berøringsorgan.
Richards' videoarbeider springer ut av et omfangsrikt og stadig ekspanderende arkiv av bilder og lyder, både lånte og selvgenererte, som settes sammen til sensuelle, humoristiske og dystopiske collager over menneskelig atferd. Richards utfordrer og utvisker skiller mellom tradisjonelle disipliner. Han jobber med video, lyd, tekst, musikk og installasjoner, arrangerer filmvisninger og konserter og kuraterer utstillinger – og utvikler i prosessene gjerne langvarige samarbeid med andre kunstnere.
Our Friends in the Audience utforsker grensene for og forventningene til både kino- og utstillingsformatet. I kinoen, et rom som tradisjonelt er assosiert med kollektive opplevelser over en bestemt varighet, er det tilrettelagt for mer individuelle opplevelser der besøkende kan gå ut og inn som de ønsker. Programmet består av et nyere verk komponert og mikset på stedet samt tre tidligere videoarbeider. Installasjonen i nedre sal er utviklet kollektivt og gir assosiasjoner til et mer prosessuelt og sosialt rom - der også rester fra et film- og performance program på åpningskvelden har etterlatt spor i den gjenværende utstillingen. Med kombinasjonen av uttrykk snakker utstillingen til våre parallelle bevegelser mot både fellesskap og mer individuelle erfaringsrom, eller sagt med kunstnerens egne ord: Utstillingen feirer avvikene som kommer til syne når vi leter etter stabil mening - og det som skjer når vi forfølger begjæret og oppdager den porøse grensen mellom innside og utside, selv og andre, kroppen og verden.
Fotocollager er laget i samarbeid med Tolia Astakhishvili. Åpningsarrangement er organisert i samarbeid med kuratorkollektivet anorak. Performance på åpningen av Alexey Kokhanov. Max Bloching har bidratt til lyddesignet i det nyproduserte videoverket.
Kuratert av Silja Espolin Johnson som en del av Kunstnernes Hus' nye fokus på bevegelige bilder på tvers av kino- og utstillingsrom, som støttes av Fritt Ord og Sparebankstiftelsen DNB.
Om filmprogrammet
Klikk for å se programmet i kinoen
Installasjonsfoto: Tor S. Ulstein/Kunstdok
Om kunstneren
James Richards er født i 1983 i Cardiff, Wales, og er basert i Berlin. Hans praksis inkluderer film, musikk og kuratoriske prosjekter. Richards har hatt bred internasjonal presentasjon både i kunstfeltet og på kunstfilmfestivaler det siste tiåret. Han var del av Fondazione In Between Art Films utstilling Penumbra i forbindelse med den 59. Veneziabiennalen, og nylige soloutstillinger inkluderer Workers in Song (med Billy Bultheel) på Wiels, Brussel (2023), Internal Litter på Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin (2022); When We Were Monsters på Haus Mödrath - Räume für Kunst, Kerpen (2021-2022); Alms for the Birds på Castello Di Rivoli, Torino (2020); SPEED 1 og SPEED 2 med Leslie Thornton på Malmö Konsthall og Künstlerhaus Stuttgart (2019). Richards var blant nominerte til Turner-prisen 2014 og presenterte Wales ved den 57. Veneziabiennalen i 2017. Nylig ble han tildelt den prestisjetunge Preis der Nationalgalerie 2024.