Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-22)

Gustav Metzger

13.11.15 – 31.01.16
Gustav Metzger Kh 01 Lite

Kunstnernes Hus presenterer arbeidet Liquid Crystal Environment (1965/1998), en projeksjon i stor skala som fyller store deler av overlyssalen. Prosjektorer med glassplater viser oppvarmede, flytende krystaller som lager skiftende mønstre av polarisert, farget lys. Arbeidet illustrerer Metzgers søken etter en kunst i endring, bevegelse og vekst som motsats til den auto-destruktive kunsten. Videre vises en nyere versjon av First Public Demonstration of Auto-Destructive Art, et av Metzgers saltsyremalerier, i tillegg til dokumentasjonsmateriale og en film om dette verket.

Om kunstneren

Gustav Metzger (født 1926 i Tyskland) har gjennom de seneste årene blitt anerkjent som en svært sentral kunstner i etterkrigstidens avant-garde. Med sine radikale visjoner og politiske aktivisme var han forut for sin tid innenfor både konsept- og performancekunst. Han var også banebrytende i bruken av ny teknologi og vitenskap i sine verk. Hans praksis kan sees i forlengelse av tidlige 1900-talls bevegelser som dadaismen og futurismen, og han var involvert i flere avantgardebevegelser etter andre verdenskrig, som Fluxus-bevegelsen.

Fra sitt første manifest om auto-destruktiv kunst i 1959 til fjorårets utstilling og konferanse Facing Extinction i Farnham, England, har Gustav Metzger vært en kompromissløs aktivist, antikapitalist og miljøforkjemper. Metzger ble født i Nürnberg i en polsk-jødisk familie. Metzgers familie ble drept under Holocaust, og 12 år gammel kom han til England som barneflyktning. Som ung mann studerte Metzger kunst i Antwerpen og London, der han senere brøt med sin kunstneriske bakgrunn og satte seg fore egenhendig å gjenoppfinne kunst som praksis.

Begrepet auto-destruktiv kunst, som han er opphavsmann til, beskriver en ny måte å skape kunst hvor verket oppløser seg selv og destrueres i skapelsesprosessen. Metzger skrev parallelt et manifest for auto-kreativ kunst, en type arbeider der autonome prosesser utvikler seg utenfor kunstnerens kontroll. Metzgers virksomhet inspirerte Pete Townshend og øvrige bandmedlemmer i The Who til å destruere sine instrumenter på scenen. Utstillingene i Oslo fokuserer både på Metzgers auto-kreative og auto-destruktive arbeider fra 1960-årene.

Liquidcrystal Metzger 0026 B
Archive Metzger 9859
Acid Metzger 9863

Gustav Metzger i Oslo: Extremes Touch og Liquid Crystal Environment er i samarbeid med Kunsthall Oslo. Kunsthall Oslo gjenskaper det banebrytende arbeidet Extremes Touch: Material/Transforming Art (1968/2015), som består av en rekke kinetiske eksperimenter opprinnelig utført i et laboratorium ved Swansea University College. Installasjonen er et slags laboratorium for flyktige og selvkonstruerende arbeider; vannstråler skyter fart gjennom rommet og treffer lufttrykkomprimerte plastrør, vanndråper blir omdannet til damp og krystallinsk glimmer virvler. På ulike tidspunkt i løpet av dagen vil en kunstig fremstilt regnbue komme til syne. Metzger selv beskriver verkene som «fantasi uten mystifisering». Mange av arbeidene har ikke blitt vist siden 1968.

Utstillingene i Oslo er del av Act or Perish! Gustav Metzger – A retrospective, en stor retrospektiv med Gustav Metzgers arbeider initiert av Centre of Contemporary Art i Toruń, Polen, kuratert av Dobrila Denegri og Pontus Kyander. Utstillingen i Toruń kartla Metzgers kunstneriske praksis fra 1940-tallet og frem til i dag, og er organisert med støtte fra programmet «Promotion of Diversity in Culture and Arts within European Cultural Heritage” – EEA Grants.

Se også