Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Stengt i dag (Restaurant stengt)

Det syntetiske bilde

27.04.91 – 26.05.91
Det Syntetiske Bildet Apr Mai1991 2 Plakat

Edgar Ballo, Kjell Bjørgeengen, Eva Grøttum, Marianne Heske, Jon Arne Mogstad, Chr. Montarou, George Morgenstern, Hege Nyborg, Pushwagner, Sven Påhlsson, Sverre Wyller, Daniel Østvold

«Det syntetiske bilde» var én av en rekke utstillinger med yngre norske kunstnere på 90-tallet. Som vi kan lese i forordet i katalogen til denne utstillingen, ønsket direksjonen ved Kunstners Hus å se sammenhenger som oppstår i et felt av kunstnere fra samme generasjon med lignende kulturell bakgrunn og medieinntrykk. Her vises hvordan elektroniske bildemediers inntog kommer til uttrykk i den visuelle kunsten. Det hevdes ikke at syntetiske bilder kun har med elektronikk å gjøre, men at de elektroniske bildene påvirker hvordan vi ser, tolker og setter sammen bilder. Syntetiske bilder som fenomen er langt eldre enn elektroniske bilder og henspiller på sammensetningen av bildeelementer, som ikke skal danne en organisk helhet eller avbilde virkeligheten slik vi kjenner den. I Åsmund Thorkildsens innledende artikkel trekkes den syntetiske kubismen, bruk av collage og konstruktivisme, såvel som TV-rapporteringen av et skimesterskap med resultater i skrift ovenpå bildene frem som eksempler på syntetiske bilder. Resultatet er en utstilling med kunstnere med vidt forskjellige uttrykk, fra datagrafikk og videokunst til oljemaling på lerret.

Utdrag fra katalogen

Forord

Blant norske kunstnere og kunstpublikum generelt, har det til enhver tid ligget en forventning om at de «tunge kunstinstitusjonene» skal vise hva som skjer i de yngre garders atelierer.

Kunstnernes Hus har nå lenge fulgt med nøye med i ung norsk kunst. Direksjonen har stadig forsøkt å forme utstillingsideer med forskjellige innfallsvinkler til dette mangfoldige og noe uoversiktlige stoffet.

For å unngå massemønstringer av «gammelt merke», eller en kunstmesse-lignende presentasjon har vi valgt å samle oss om visse rammer for hver utstilling og et relativt begrenset antall kunstnere.

Uten å lete etter «trender» eller tendenser, har det i arbeidet slått oss at for endel kunstnere har det utviklet seg beslektede tankeganger. Ved denne første utstillingen har vi valgt å ta for oss det syntetiske bildet.

Vi har hos de inviterte kunstnere til denne utstilling funnet at de på hver sin måte står i et forhold til billedkonsepsjon som ligger utenfor den tradisjonelle avbildningens grammatikk.

Vi ser også hos disse kunstnerne en kodeblanding og en sproglig ekletisme som er vanskelig å tenke seg uten fremveksten av elektroniske billedmedier og den aktive billedverden som omgir oss i dagliglivet.

Det er vårt ønske at man i de utstilte arbeidene ser en ny følsomhet, som hverken er moraliserende eller tilbakeskuende, men tvert om utprøvende på et visuelt territorium som man her til lands lenge har latt hvile i fred.

Kunstnernes Hus
Reidar M. Kraugerud

Bilder fra katalogen

1991 Det syntetiske bilde Marianne Heske
1991 Det syntetiske bilde Sven Påhlsson
1991 Det syntetiske bilde Pushwagner
1991 Det syntetiske bilde Kjell Bjørgeengen
1991 Det syntetiske bilde Sverre Wyller

Om bildene

Fra venstre:

Kunstneren Marianne Heske under opphenging av "Sekvens"

Sven Påhlsson: Stuen, 1991

Pushwagner: Fra serien "En dag i familien Manns liv", 1988

Kjell Bjørgeengen: Ascendant, 1991

Sverre Wyller: Vindusobjekt i 3 deler, 1990

Se også