Daisuke Kosugi
09.02.24 – 27.03.24
Med filminstallasjonen Invisible Touch presenterer Daisuke Kosugi årets første utstilling i nedre utstillingssal.
Om utstillingen
I filminstallasjonen Invisible Touch iscenesetter Daisuke Kosugi en rekke konfliktsituasjoner i hverdagen til 7-årige Luka. Karakteren er inspirert av kunstnerens interesse for hvordan nevrodiverse individer ofte har vanskeligheter med å møte forventningene satt av normative standarder, samtidig som årsaken til deres utfordringer kanskje ikke er synlig for andre. Konfliktene utspiller seg i ulike private og offentlige rom. Vi blir vitne til gjentatte eskalerende situasjoner som formidles kroppslig og følelsesmessig gjennom repetisjon og rytme, avstand og nærhet. Luka spilles av tre ulike skuespillere, et grep som er inspirert av Bertolt Brechts utforskning av illusjonsbrytende teknikker. Ved å la rollen spilles av forskjellige skuespillere, samt å gjenta kjernekonflikten i ulike settinger, utfordrer filmen betrakterens innlevelse i et spenn mellom distanse og empati.
Filmen vises i et omsluttende sirkulært rom som gir opplevelsen av innside og utside og av å entre en intim og privat sfære. Installasjoner der bevegelige bilder og skulpturelle objekter samspiller – i utstillingen representert ved betongobjekter på gulvet og et rekkverk i bambus og kobber – står sentralt for kunstneren. Objektene er ofte kroppslige og taktile, for eksempel gir den tilbakevendende bruken av bambusgrener med sine bølgende og organiske former assosiasjoner til menneskekroppens tøyelighet og sårbarhet.
En gjennomgående tematikk i Kosugis arbeider er fremmedgjøring og utenforskap i ulike sosiale miljøer. På poetisk og lavmælt vis formidler han enkeltmenneskers hverdagslige rutiner og handlingsmønstre som intime dramaer. Arbeidene tar utgangspunkt i virkelige personer og han anvender ofte egne familiemedlemmer for å utforske ideer rundt tilhørighet, traumer og hukommelse. Konflikten mellom personlig frihet og restriksjonene som samfunnet legger på individet settes i spill. I flere av arbeidene er kroppen omdreiningspunktet gjennom en utforskning av fysisk og psykisk smerte. Tidligere eksempler er filmen Meeting Uncle Yuji (2018) som omhandler onkelens ensomme, hemmelige liv som musiker i Harlem i New York og hans valg om å aldri opptre for et publikum, eller filmen A False Weight (2019), basert på farens nevrologiske sykdom etter et liv som bodybuilder i Tokyo. Kosugi setter søkelys på hvordan våre bevegelser og personlige frihet begrenses av samfunnets ulike reguleringer og lover, og hvordan individuelle kropper kan danne utgangspunkt for å forestille seg alternative samfunnsstrukturer.
Foto: Tor S. Ulstein/KUNSTDOK
Om kunstneren
Daisuke Kosugi (f. 1984, Tokyo) bor og arbeider i Farsund, og er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo. I tillegg til film arbeider kunstneren med installasjon, performance, lyd og skulptur. Han har hatt separatutstillinger ved Jeu de Paume, Paris; CAPC Musée d’art contemporain de Bordeaux; WIELS Contemporary Art Centre, Brussel; Museo Amparo Puebla, México og Fotogalleriet, Oslo. Videre har han deltatt på utstillinger som Aichi-triennalen 2022, den 11. Gwangju biennalen og MOMENTUM 11 på Galleri F15, samt i gruppeutstillinger på Centre Pompidou, Paris, Whitechapel Gallery, London, Museum of Contemporary Art Tokyo, Art Gallery of Western Australia, Perth, og Bonniers Konsthall, Stockholm.
Bestillingsverk for | Kunstnernes Hus, The Art Gallery of Western Australia |
Produsert av | VIDEONOVA |
Med støtte fra | Sørnorsk Filmsenter v/Ingrid Falkenberg Dokka |
The Art Gallery of Western Australia | |
Kulturrådet | |
Fond for lyd og bilde | |
Billedkunstnernes Vederlagsfond | |
Bergesenstiftelsen | |
Ingrid Lindbäck Langaards stiftelse | |
Agder fylkeskommune | |
Kunstnernes Hus |
Invisible Touch er del av Kunstnernes Hus’ nye satsning på bevegelige bilder på tvers av kino og utstillingsrom, støttet av Sparebankstiftelsen DNB og Fritt Ord.