Anish Kapoor

14 skulpturer, 16 akvareller.
Betrakter vi et frø nøye finner vi en streng lovmessighet i oppbygningen. De matematiske prinsipper som ligger til grunn for konstruksjonen gjør at formen kan analyseres og gjøres rede for; vi finner tilbake til de geometriske grunn-former. Slik kan vårt behov for å finne orden og system tilfredsstilles. Men det vesentlige ved frøet,- dets skjulte liv -, forblir en hemmelighet og lar seg ikke forklare.
Anish Kapoors skulpturer refererer seg ikke til kjente former,- de er ikke avbildninger av ting. Han har uttalt at han ikke ønsker å lage skulpturer som dreier seg om form, men derimot om tro, - om lidenskap og opplevelse. Hans skulpturer meddeler seg med en stillfarende intensitet skapt i møtet mellom plastisk form og farge. Ikke farge malt på formen, men tørt fargepigment som omslutter den og av og til også fortsetter ut over formen. Med sin dybde og lysstyrke er fargen likeverdig med formen og bidrar til den mystikk disse skulpturene utstråler. Et ofte skjørt materiale og det forhold at fargepigmentet ikke tillater berøring understreker uttrykket.
Anish Kapoor hører til den generasjon billedhoggere som har bidratt til å gjøre britisk skulptur til noe av det mest interessante i dagens europeiske kunstbilde. Han er født i Bombay og har studert ved kunstskoler i London. Karaktertrekk fra så forskjellige kulturer som den indiske og den europeiske smelter sammen til en overbevisende enhet i hans kunst, og gir stoff til et uttrykk av stor klarhet og intensitet.
Kunstnernes Hus takker Anish Kapoor for utstillingen. Videre takker vi Nicholas Logsdail, Lisson Gallery, London, Barbara Gladstone fra Barbara Gladstone Gallery, New York og British Council for deres velvillige bistand.
Tekst av Arne Malmedal – Kunstnernes Hus
Bilder fra Kapoor og Pistoletto i sine respektive haller.


