Leilani New York Photo Janice d Avila 1920x1080

PUSH av Fredrik Gertten

Hjemmekino
20.05.21 – 25.05.21

Utleiere uten ansikter. Leiligheter uten leietakere. En dokumentar som utforsker den nye, ubeboelige byen i et globalt perspektiv.

Vi setter opp filmen som en del av Borgernes Bakgårdskino, et samarbeid med bachelorutstillingen Til Salgs som for tiden finner sted i St Olavs gate 32. Les mer om programmet og samarbeidet nedenfor.

Om filmen

Boligprisene skyter i været i byer rundt om i verden, mens inntektene stagnerer. PUSH kaster lys over en ny type ansiktsløs utleier, over byene våre som blir mer og mer ubeboelig og en voksende krise som har en effekt på oss alle. Filmen følger Leilani Farha, FNs spesialrapportør for tilstrekkelige boliger, mens hun reiser verden rundt og prøver å forstå hvem som blir presset ut av byen og hvorfor.

Om regissøren

Fredrik Gertten er en prisbelønt svensk regissør og journalist. Hans siste filmer Den unge Zlatan (2016), Bikes vs Cars (2015), Big Boys Gone Bananas!* (2012) og Bananas!* (2009) er blitt vist i over 100 land. I 1994 grunnla han produksjonsselskapet WG Film som produserer lokale, dokumentariske historier med global gjennomslagskraft. Tidligere jobbet han som utenlandskorrespondent og spaltist for radio, TV og presse i Afrika, Latin-Amerika, Asia og Europa. I dag er han både filmskaper og kreativ produsent i WG Film.

I oktober 2017 ble Gertten utnevnt til æresdoktor for sitt arbeid som dokumentarfilmskaper ved Fakultet for kultur og samfunn ved Malmö universitet.

Om Borgernes Bakgårdskino

Borgernes Bakgårdskino er et samarbeid mellom Kunstnernes Hus Kino og avgangsutstillingen Til Salgs av bachelorstudentene ved KHiO. Utstillingen foregår i Kunstakademiets gamle lokaler i St. Olavs gate 32. Dette sentrale kulturhistoriske bygget har i over hundre året huset Norges geografiske oppmålinger og Statens Kunstakademi. I forrige uke ble eiendommen solgt til et investeringsselskap som ønsker å bygge det om til hotell.

Borgernes Bakgårdskino er del av et program tilknyttet utstillingen som blåser liv i de opprinnelige visjonene for Oslo sentrum; som et område der utdanning, kunst- og kunnskapsproduksjon skulle ha en sentral plassering i en levende bykjerne, myntet på hele byens befolkning.

Programmet som strømmes direkte fra bakgården i St. Olavs gate 32 setter spørsmålstegn ved økende privatisering av byrommet gjennom filmer, kunstnersamtaler og paneldebatt.

Se også