Dette er vår kropp
Onsdag 18.09.24
Vi har gleden av å invitere til visningen av Dette er vår kropp – en kraftfull, kollektiv oppsetning som utforsker det koloniale ettermælet til Hans Egede. Oppsetningen markerer 300-årsjubileet for Egedes ankomst til Kalaallit Nunaat/Grønland i 1721.
Filmen er en dokumentasjon av en performance under AMIFF (Arctic Moving Image & Film Festival) i Harstad i 2021. Etter visningen vil det være en samtale med kunstneren bak prosjektet, Hanan Benammar.
Om prosjektet
Hans Egede ble født og vokste opp i Hárstták/Harstad, Norge. I Norge er han fremdeles anerkjent som både en fryktløs eventyrer og en mann av visdom. En av kirkene i Harstad sentrum er bygget rundt hans person med en statue av Nic Schiøll installert utenfor kirken. En annen skulptur av Egede finnes utenfor det gamle Deichmanske biblioteket i Oslo og en tredje utenfor Kabelvåg kirke.
Samtidig er Egedes krenkelse av urbefolkning veldokumentert. Det er påpekt at han forbød flere lokale tradisjoner blant inuittene, som tatovering, sjamanisme og strupesang.
Forestillingen fant sted i Trondenes Kirke i 2021, hvor Hans Egede ble døpt.
Kan kunsten fasilitere et rom for dialog og helbredelse samtidig som man konfronterer alvorlige kjernespørsmål? Kan man lage ritualer basert på et ettermæle av konflikt? Utfordringen blir å styrke den kollektive bevisstheten rundt vår felles voldelige historie. Slik legger man grunnlaget for et felles ståsted og skaper rom for utveksling og kritikk.
Støttet av: AMIFF, Kulturrådet, Fritt Ord, OCA, Atelier Nord og Canadas Ambassade i Oslo.
Dette er vår kropp var et bestillingsverk til Arctic Moving Image & Film Festival - AMIFF, Harstad, oktober 2021.
Om kunstneren
Hanan Benammar (1989) er en fransk-algerisk kunstner som for tiden bor og arbeider i Oslo. Hun utdannet seg i Frankrike ved Rueil-Malmaison School of Fine Arts (BFA), Kunsthøgskolen i Oslo (MFA), Dutch Art Institute (MFA) og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm (post-master). Hanan Benammars kunstneriske praksis er preget av en konseptuell utforskning av geopolitiske, samfunnsmessige og miljømessige spørsmål. Hun benytter en rekke medier, inkludert lyd, musikk og video, samt opptaks- og arkiveringsstrategier. Hennes praksis omfatter skulptur, installasjon, performance og flyktige situasjoner i det offentlige rom.
Benammars arbeid har blitt vist og fremført på blant annet Nasjonalmuseet (Oslo, Norge), Radikal Unsichtbar – Centre for Collective Learning and Radical Listening (Hamburg), Hordaland kunstsenter (Bergen, Norge), Bildmuseet (Umeå, Sverige), Kunsthalle Charlottenborg (København, Danmark), Edge of Wrong Festival (Cape Town, Sør-Afrika) med mer. Benammars arbeid er også en del av Nasjonalmuseets samling, KORO – Kunst i offentlig roms samling, Oslo kommunes kunstsamling og flere private samlinger.