Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-22 (Restaurant 11-22)

Camilla Edström Ödemark / Kaare Ruud

Dressing Room
16.07.21 – 18.07.21
Dressing Room

I anledning sommerens ankomst, inviterer de åtte mottakerne av FKDS atelierstipend til en serie duoutstillinger på Loftet på Kunstnernes Hus. Camilla Edström Ödemark og Kaare Ruud presenterer Dressing Room. Velkommen!

Om utstillingen

I garderoben, vårt studio dveler verker som er blitt endret av andre og andre krefter. Hauger med utprøvelser og prosesser har samlet seg i de fire hjørnene, ting er organisert og sortert i ulike seksjoner; behold eller kast, usikkerhet og definitivt kast.

Garderoben er et intimt rom hvor usikkerheter og feil blir belyst selv gjennom svak belysning. Hemmeligheter blir delt og vennskap skapt. Vi er glade for å kunne invitere deg inn, å se hva som tar plass bak lukkede gardiner og gjemt bort bakerst i og under hyllene.

Om kunstnerne

Ved å aktivere myter og troper fra skrekk og science fiction, avslører Camilla Edström Ödemarks arbeid underbevisste grenser mellom identitet og det som tilskrives fremmed. En krypende følelse av ustabilitet reflekteres som en sprekk i eller forskyvning av hennes (egne) selv. Hennes praksis, som består av tekst, video, installasjon og skulptur, befinner seg i en situasjon der rammer for identiteten svinger mellom definisjon og total oppløsning. Edström Ödemark ble født på Åland, Finland, og har tidligere vært basert i Malmö. Der var hun også en del av det kunstnerdrevne galleriet Galleri CC.

Kaare Ruud arbeider interdisiplinært med skulptur, installasjon, performance og tekst. Primært så dreier hans interessefelt seg rundt belysning av objekter og miljø i møte med kroppen. Ruud er interessert i nærmest banale konsepter som tid, nostalgi og språk (tilgjengelighet). Dette arbeider han gjennom å rekontekstualisere bruksobjekter som har en tiltrekningskraft til fortiden som stadig kommer tilbake i rampelyset som «trendy». Eksempler på dette er Manilamøbler, Monoblock-stolen, eller helt konkret Respatex-serien hvis intensjon var etterligning av design med arbeiderklassen som målgruppe. I hans kunstneriske praksis ønsker Ruud å gi en tunge til objekter som ikke har en kropp. Å jobbe autobiografisk åpner en portal som han bruker for å skildre strukturer i samfunn gjennom poesi og visuelle virkemidler.

Se også