(Re)introduksjon av Hvilerommet på Kunstnernes Hus
I januar 2025 vender Hvilerommet tilbake til Kunstnernes Hus. Det intime rommet – det eneste utstillingsrommet med utsikt i annen etasje – ble i de opprinnelige tegningene fra 1929 av husets arkitekter, Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas, døpt “Hvilerommet.” Pressen skrev i forbindelse med åpningen av Kunstnernes Hus i 1930 at veggene i rommet var “kledd med lys grå-grønn velur”.
Publisert
Gjennom de siste tiårene har rommet vært kjent som Direksjonsrommet, men nå tas det opprinnelige navnet permanent tilbake. Rommet skal danne rammen for periodevise utstillinger som utforsker hvile som tematikk. Hva betyr hvile i dag sammenlignet med 1930, en tid der arbeids- og hvileaktiviteter var fundamentalt annerledes? Hva er egentlig forholdet mellom hvile og produktivitet? Kan definisjonen av hvile være en måte å forstå et samfunn på – eller kanskje en måte å forestille seg et samfunn og en livsform som ikke måles utelukkende i produksjon og vekstkurver?
Under arbeidet fant vi en liten grønn malingflis bak mange lag av gammel maling. Denne flisen har vi brukt som referanse for å gjenskape rommets grågrønne farge. Den moselignende nyansen danner nå bakteppet for en installasjon som er en del av Jannik Abels utstilling Back to the Land. Utstillingen skaper forbindelser mellom kunsten og landskapet utenfor. I rommet står grener, strippet fra stammene etter flatehogst – en type skogbruk som eliminerer biodiversitet og fortsatt er utbredt i Norge – lent mot vinduet.
Hvilerommet inngår i en bredere programserie med tittelen Bærende konstruksjoner, inspirert av det kommende rehabiliteringsprosjektet for bygget. Serien belyser hvordan både bygg, mennesker – og kunsten selv – er avhengig av ulike støttefunksjoner og personer for å eksistere.
En stor takk til Alcro for deres hjelp med å matche den gamle malingflekken med ny veggmaling som Kunstnernes Hus’ offisielle malesponsor.
Foto: Fra Jannik Abels utstilling. Tor S. Ulstein/Kunstdok.