Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.
Åpent i dag 11-19 (Restaurant 11-22)
Hvordan skrive om kunst?
Hvordan skrive om kunst? er en digital foredragsrekke der erfarne kunstskribenter deler erfaringer og kunnskap om hvordan å skrive om kunst. Med bidrag fra Mathea Milkovic Saric, Victoria Durnak, Abirami Logendran, Bjørn Hatterud, Monica Aasprong, Susanne Hætta, Andreas Breivik, Johanne Nordby Wernø, Grace Tabea Tenga, Inger Wold Lund og Tommy Olsson.
Mariann Enge
Om Mariann Enge
Mariann Enge er ansvarlig redaktør for Kunstkritikk, en posisjon hun har hatt siden 2020. Hun har vært tilknyttet Kunstkritikk siden 2009, og har vært aktiv som kritiker og skribent i mer enn 20 år. Enge har en cand.philol. i litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo.
Mathea Milkovic Saric
Om Mathea Milkovic Saric
Mathea Milkovic Saric (f. 2001) er skribent og tidligere redaktør for det studentdrevne kunsthistoriske tidsskriftet Paragone. Tidsskriftet fungerer som en plattform og arena for formidling og diskusjon om samtidskunst og kunsthistorie blant kunstinteresserte studenter ved Universitetet i Oslo. Her får også studenter muligheten til å utforske hvordan skrive om kunst under veiledning av redaksjonen og styret. Saric studerer tverrfaglige kjønnsstudier med fordypning i kunsthistorie og interesserer seg spesielt for møtepunktene mellom kjønn, seksualitet og kunst.
Victoria Durnak
Om Victoria Durnak
Victoria Durnak (f. 1989) er forfatter og billedkunstner. Hun har skrevet romanene Smilefjes. Tommel opp. Regnbue. (2019), Senteret (2017) og Torget (2015). Hennes femte roman Evelyns innboks utkom på Flamme Forlag i 2021.
Abirami Logendran
Om Abirami Logendran
Abirami Logendran (f. 1992) er grafisk designer og skribent. Hun skriver hovedsakelig filmkritikk og er særlig interessert i krysningsfeltet mellom kunst og film. Hun er medredaktør for det kulturpolitiske tidsskriftet Samora Forum og skriver også for blant annet Wuxia og Vinduet. For øyeblikket tar hun master i Screen Cultures ved UiO og master i billedkunst ved KHiO.
Bjørn Hatterud
Om Bjørn Hatterud
Bjørn Hatterud (f. 1977) er kurator, musiker, kritiker og forfatter. Han er fast spaltist i Billedkunst og Museumsnytt og aktuell som kurator ved Nasjonalbiblioteket, KODE og Vigelandsmuseet. I august kommer boka Skeive ikoner på Pitch forlag som resultat av langvarig arbeid sammen med fotograf Finn Serck-Hansen og forfatter Caroline Ugelstad Elnæs, som også har blitt presentert som utstilling i samarbeid med Fotogalleriet.
Tidligere utgivelser er Mjøsa rundt med mor (2020) som fikk kritikerprisen våren 2021 og Mot normalt (2018) som ble beskrevet som «ei forteljing om ikkje å passe inn, om å vekse opp i Brumunddal og vere avvikar og skeiv på alle vis. Dette er ei historie om motgang og liding, men inga sørgjeleg historie». 2022–2025 er Hatterud oppnevnt som rådsmedlem i Kulturrådet.
Monica Aasprong
Foredraget er delt i to. Den første delen handler om signatur og kollektivitet, form og forpliktelse, språk og minne.
Del to handler om inspirasjoner, ansvar, skrift og ramme og tale.
Om Monica Aasprong
Monica Aasprong (f. 1969) er en norsk poet og kunstner bosatt i Stockholm. Hennes seneste bok er Obligo - om form og innhold (2019), der hun reflekterer over sitt arbeid med litteratur i grenselandet mot visuell kunst og musikk. Hun har vært prosjektstudent ved Konstfack og Kungl. konsthögskolan i Stockholm. Som en del av forfatterskapet har hun arbeidet med installasjoner og lydverk, blant annet i samarbeid med Maja S. K. Ratkje, Aron Kullander-Östling og Ebba Bohlin.
I årene mellom 1999 og 2001 var hun litteraturredaktør i Morgenbladet og i 2003 etablerte hun Luj nordenfjeldske litteraturtidsskrift sammen med poetkollegene Gunnar Wærness og Ingrid Storholmen. Fra 2021 inngår hun redaksjonsgruppen til kunstnerkollektivet og litteraturhuset House of Foundation i Moss.
Susanne Hætta
Om Susanne Hætta
Susanne Hætta er en samisk forfatter, fotograf og kunstner. Hun har samfunnsvitenskapelig utdanning fra UiT Norges arktiske universitet og Universitetet i Bergen, samt yrkesbakgrunn fra journalistikken. Hennes siste bok er Mázejoavku. Collectivity and Art, som handler om den samiske kunstnergruppen Mázejoavku, Masigruppa på norsk. Den ble utgitt på forlaget DAT og Office for Contemporary Art Norway i november 2020.
Tidligere har Hætta blant annet gitt ut kunstnerportrettet Luondduadjágasat – Dreamscapes om kunstner og poet Synnøve Persen og fotoboken Mari Moments - Mari Liibbat om artisten Mari Boine på sitt eget forlag.
Johanne Nordby Wernø
Om Johanne Nordby Wernø
Johanne Nordby Wernø (f. 1980) er kurator, skribent og kritiker. I 2019 startet hun St. Hans, Norges første kommunikasjonsbyrå for det visuelle kunstfeltet, som for tiden jobber med blant andre Kunsthall Trondheim, Einar Granum Kunstfagskole, Norwegian Crafts, Norsk Kulturråd, Fotogalleriet og prosjektet Pauseromsplakater.
Hun har skrevet i norsk og internasjonal dags- og fagpresse, både journalistisk og som kritiker, i tjue år. Tekstene hennes har vært publisert blant annet i Morgenbladet, Dagbladet, Vinduet, Billedkunst, Kunstkritikk, Klassekampen, Dagens Næringsliv/D2, Natt & Dag, Artforum (USA), Even Magazine (USA) og ArtReview (Storbritannia). Fra 2013 til 2016 var hun daglig leder og kurator for Unge Kunstneres Samfund (UKS). Hun har også blant annet frilanset som kurator, gjestelærer, redaktør, foredragsholder og debattmoderator, vært vikarierende kulturattaché for Utenriksdepartementet i New York, og sittet i redaktørposisjoner i det nordiske kunsttidsskriftet Kunstkritikk. Hun er styremedlem i Praksis Oslo og sitter i ekspertgruppen for mobilitetsprogrammet til Nordisk Kulturkontakt.
Etter en BA i estetisk teori ved Universitetet i Oslo (2006) tok hun sin MFA i kritikk og kuratering ved Konstfack i Stockholm (2009).
Grace Tabea Tenga
Om Grace Tabea Tenga
Grace Tabea Tenga er skribent, kritiker, afrikansk-estetisk danser i Tabanka, aktivist og psykologistudent som blant annet skriver for Klassekampen, scenekunst.no, Norsk Shakespeare tidsskrift, ballade.no og periskop.no. I all hovedsak skriver Tenga fra et kritisk feministisk og de-kolonialt perspektiv med et interseksjonalt blikk på kunst og samfunnsspørsmål. Hun er ansvarlig for fagprogrammet til African Students Association og sitter i styret til Foreningen for kjønn- og seksualitetsmangfold i Oslo og Viken (FRI).
Inger Wold Lund
Inger Wold Lund
Inger Wold Lund (f. 1983, Bergen) er billedkunstner, forfatter og skribent, bosatt i Berlin. Wold Lund er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, Konstfack i Stockholm og Staatliche Hochschule für Bildende Künste – Städelschule i Frankfurt am Main. Hun har gitt ut bøker på Cappelen Damm og Flamme forlag, samt et utvalg tekster på Ugly Duckling Presse i New York. Som kritiker har hun skrevet for blant annet Kunstkritikk og Billedkunst. De skjønnlitterære tekstene hennes har blitt oversatt til dansk, fransk og tysk. Wold Lund har de siste årene deltatt på utstillinger og gjort lesninger ved blant annet Kunsthal Aarhus, Biennalen for ung kunst i Moskva, Atonal og Poesifestivalen i Berlin og Norsk Skulpturbiennale i Oslo.
Tommy Olsson
Om Tommy Olsson
Tommy Olsson (f. 1963) er en svensk/norsk billedkunstner og skribent. Siden 2014 er han fast kunstanmelder i Klassekampen. Med dypt selvutleverende og grenseoverskridende tekster har han på 2000-tallet bidratt sterkt til å redefinere kunstkritikken i Norge på 2000-tallet. Mange av hans tekster har blitt publisert i Billedkunst, Morgenbladet og på kunstkritikk.no.
Andreas Breivik
Om Andreas Breivik
Andreas Breivik (f. 1989) har studert litteratur og estetikk ved Universitetet i Oslo og University of California i San Diego. Siden 2016 lager han magasinet “Vi ser på kunst”, sammen med billedkunstner Victoria Duffee. De har gitt ut to publikasjoner, laget talk show og kunstkritikk i samtaleform på nett. I tillegg skriver han for kunstkritikk.no og er tillitsvalgt i Norsk Kritikerlag. Breivik sto også bak «It is better», en queer lesegruppe for unge på Deichman bibliotek i 2016, samme år var han også redaktør i Litteratur på Blå. For tiden studerer han til en mastergrad i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo.