Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Stengt i dag (Restaurant 10-17)

Svein Bolling, Dag Fyri, Svein Johansen, Arvid Pettersen

01.04.81 – 03.05.81
Kunstnernes Hus Apr Mai1981

Svein Bolling, Dag Fyri, Svein Johansen, Arvid Pettersen

SVEIN BOLLLNG

Født 1948

Separatutstillinger i Galleri K, Oslo; Kunstnerforbundet, Oslo; Galleri Biggie, Stavanger. Kollektivutstillinger bl.a. i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Stockholm og København. Innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Bergen Billedgalleri, Stavanger Faste Galleri, Trondheim Faste Galleri, Trondheim Kommune, Skolestyret i Oslo, Kulturutvalget i Oslo.

---

DAG FYRI

Født 1949

Min utvikling som billedkunstner har vært møysommelig, grensesprengende bundet, men uunngåelig nødvendig. Fra debututstillingen som grafiker i 1976, hvor Leif Østbye lakonisk anmeldte i Kunst og Kultur: «Dag Fyri stilte ut litografier etter Adolf Tidemand og andre», og til debututstillingen som maler i 1980, hvor Dagbladets anmelder ikke finner utsillingen verd å nevne, angrer jeg intet — og gjør det fortsatt ikke. Tvertimot ser jeg mitt utgangspunkt som en naturlig og nødvendig reaksjon mot det spontane, individuelle jaget innen norsk malerkunst nesten eneherskende etter Edvard Munch. En mottradisjon innenfor figurativt maleri finnes ikke i Norge. Parisskolen, nyromantikk, nyekspresjonisme, avantgardisme og «new wave» er det såvidt plass til. Her presenteres ikke tyskerne Otto Dix, Curt Querner, Gustav Wunderwald eller en engelskmann som Stanley Spencery for ikke å snakke om de amerikanske malerne Farfield Porter, Rockstraw Downes og Cathy Murphy.

Flere navn kunne nevnes, men følgende sitat av Farfield Porter gir en tydeligere forståelse av taitt nåværende forhold til billedkunst: «Advocates of «realism», «the human image» and «tradition», those who dislike paintings In which you recognize no natural details, would like art today to resemble what they have found and got used to in museums. They use the past as precedent for what they propose In the present. The issue is the museum. And the more artists interest themselves in this version of artistic tradition, the more they separate art and life, to the detriment of both. The separation of art and life comes from the belief that form belongs to art and content to nature. In order to have art enough, they search for order. The search for order, and the prejudice that order is not natural, limit the artist's awareness.»

---

SVEIN JOHANSEN

Født 1946

Utdannet ved Statens Kunstakademi 1971—76.

Separatutstilling i UKS 1975, Kunstnerforbundet 1976 og Galleri 27 1979.

Deltatt i en rekke gruppe- og kollektivutstillinger i Norden. Med Bolling og Fyri (3 realister) i Galleri Hornemann, Trondheim 1979 og med Bolling i Galleri Biggie, Stavanger 1980. Innkjøpt av Kunstmuseet Ateneum, Helsinki, Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Oslo kommunes kunstsamlinger, Stavanger faste galleri og Trondheim faste galleri.

---

ARVID PETTERSEN Født i Bergen 1943.

Utdannet ved Bergens Kunsthåndverkskole 1964—67.

Debuterte ved Vestlandsutstillingen og Høstutstillingen 1967.

Separatutstillinger: Galleri I, Stavanger Kunstgalleri 1970, Trondhjems Kunstforening 1971, Bergens Kunstforening 1972, UKS 1973, Oslo Kunstforening 1975, Galleri 1 1975, Stavanger Kunstgalleri 1979, Galleri K 1980, Bergens Kunstforening 1980. Viktigste gruppeutstillinger: «Bellevue-Bellevue» 1972, Biennalen i Venezia 1976, «Oga mot öga» 1976—77, «Landskapskunst Kunstlandskap» Høvikodden 1978, «LYN»-utstillingen Høvikodden 1980.

Utsmykninger: Laksevåg Yrkesskole 1977 (i samarbeid med Bård Breivik), Universitetet i Bergen 1979.

Innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Bergen Billedgalleri, Stavanger Faste Galleri, Norsk Kulturråd.

Se også