Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Jakob Weidemann

08.04.61 – 30.04.61
Jakob Weidemann

Utstillingen Jakob Weidemann ble vist på Kunstnernes Hus i april 1961. Utstillingen inneholdt 58 abstrakte verk av Jakob Weidemann og var en del av en todelt utstilling, sammen med Arnold Haukeland.

Utdrag fra katalogen

Jakob Weidemann vil si om sitt eget maleri at det handler om norsk natur. Han setter naturitler på sine billeder, for eksempel «Storfuglen letter» eller «Vissent løv». Og tilskueren finner hverken løv eller storfugl.
Hva er meningen med slike titler da?

Faktisk handler Jakob Weidemanns maleri om farveflater av forskjellig størrelse og fasong. De brer seg innover fra rammens fire kanter og møtes i en eller flere merkelige kladaser et steds omkring midten av lerretet. Disse farveflatene ser ut til å være resultatet av et svært arbeide. De er bølgete, gnidde og ru, og så tett lagt på at de her og der sprekker og viser lag av helt andre farver innunder. ...

... Vårt Øie blir altså ført gjennem billedet, frem til det maleren vil vise oss. Og akkurat denne art maleri vil ikke vise oss noe annet enn hvordan en farve blir til, hvordan den utvikler sig og kjemper sig fri av de omgivende farvelagene, og hvordan den er i form og begrensning. Ved oljefarvens alle muligheter skal det skje, ved maling og skraping, gnidning og maling på ny. Og hvis så det hele går op, og hver millimeter av maleriet er tvunget til å gi fra sig alle tenkelige variasjoner, og alle variasjonene er med og understøtter helheten, da skal det dyre menneskelige innhold ha funnet uttrykk.
Denne kunsten er altså meget ærgjerrig og meget ydmyk. Bare et spill av oljemalte flater skal være maleriets innhold. Det skal være alt, og det skal være nok. Men spillet skal røbe oplevelsen.

Om kunstneren

Jakob Weidemann (1923-2001) var en norsk maler og illustratør som regnes som en av de viktigste kunstnerne innen norsk modernisme på 50-tallet. Han er mest kjent for sine geometriske, abstrakte malerier hvor han brukte naturen som sitt utgangspunkt. Weidemann mistet nesten synet i en sprengningsulykke noe som ga ham en helt ny oppfatning og forhold til lyset og naturen. Dette kombinert med hans opplevelse av mangfold i skogbunnens vegetasjon, og oppdagelsen av intensiteten i blomsterengene på gården der han bodde er tre viktige hendelser i livet hans som var med på å gi ham det abstrakte uttrykket vi forbinder ham med i dag. Weidemann har gjort en rekke utsmyninger, blandt annet på Alf Bjerkes fabrikker, Norsk Hydro og Steinkjær Kirke.

Weidemann er i dag representert ved blant annet Nasjonalmuseet og Sonia Henies og Niels Onstads Stiftelser.

Se også