Eszter Salamon

Mothers and Daughters er den norske premieren på det nyeste verket i MONUMENT-serien fra den internasjonalt anerkjente koreografen og danseren Eszter Salamon. Verket, som vises over to dager i overlyssalene på Kunstnernes Hus, presenterer to mor-datter-par basert i Norge: Sulekha Ali Omar og Safia Abdi Haase; Christine Nypan og Drude Haga. Det er et performativt monument om "m/othering" som utforsker tverrgenerasjonelle relasjoner.
Lørdag 22. mars 2025 – kl. 18:00-19:30 – 125/250 kr – Kjøp billett
Søndag 23. mars 2025 – kl. 18:00-19:30 – 125/250 kr – Kjøp billett
You come away deeply moved and shaken. It takes time to realize that within these seemingly rational squares, the fluid, almost still dances shatter every stereotype about maternal love as something innate.

Om verket
"Forestillingen er skapt som et monument over samarbeid på tvers av generasjoner og for å utforske mor/datter-forholdet - en helt særlig særegen form for sameksistens. Den er et monument for å utprøve relasjoner utover de vi forventes å praktisere i profesjonelle og offentlige sammenhenger." — Eszter Salamon
Med Mothers & Daughters presenterer vi den norske premieren på det nyeste verket i MONUMENT-serien skapt av den internasjonalt anerkjente koreografen Eszter Salamon. I overlyssalene på Kunstnernes Hus presenteres en langsom koreografi – en slags levende skulptur som skildrer tverrgenerasjonelle relasjoner, like personlige som de er kollektive.
En klem, en øm berøring og et fast grep er bevegelser som forbindes med båndet mellom mor og datter. Likevel er det uklart om disse gestene er medfødte, observert gjennom familiære relasjoner eller absorbert via kulturelle representasjoner. Mens intime relasjoner anses som naturlige når døtre er barn, er fysisk berøring mellom voksne døtre og deres mødre mer tabubelagt. Denne relasjonen blir i stedet ofte stereotypisk fremstilt som preget av konflikt og konkurranse. Mothers & Daughters utfordrer disse forestillingene og spør om intimitet kan læres på nytt, og om solidaritet på tvers av generasjoner kan etableres.
Forestillingen, som vises eksklusivt på Kunstnernes Hus, inkluderer både profesjonelle ikke-profesjonelle utøvere: danser og koreograf Sulekha Ali Omar og den prisbelønte menneskerettighetsaktivisten Safia Abdi Haase, samt danser og koreograf Christine Nypan og dansepedagog Drude Haga. Hver mor/datter-duo har sammen med Salamon utviklet sin egen koreografi, hvor bevegelse og berøring er verktøy for både å lære og avlære relasjoner.
Om kunstneren
Eszter Salamon er danser, kunstner, forsker og utøver som bor i Berlin, Paris og Budapest. For tiden fullfører hun en doktorgrad i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunsthøgskolen i Oslo. Salamon arbeider i skjæringspunktet mellom dokumentar og fiksjon, og bruker koreografi som et aktiverende og organiserende virkemiddel på tvers av ulike medier som bilde, lyd, musikk, tekst, stemme, kroppslig bevegelse og handling. Hun fokuserer på spekulativ historieskriving, transnasjonale, transfeministiske og intergenerasjonelle relasjoner. Hun skaper verk og undersøkelser i samarbeid med profesjonelle og ikke-profesjonelle dansere, dramaturger, musikere, komponister, filmkunstnere, venner og familiemedlemmer.
Siden 2001 har Salamon skapt solo- og storskalaforestillinger, performative installasjoner og filmer som har blitt presentert på scenekunstarenaer og museer over hele verden, inkludert Centre Pompidou, Paris; MoMA, New York City; Museo Reina Sofía, Madrid; MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelona, Barcelona; Serralves Foundation, Porto; Akademie der Künste, Berlin; mumok, Wien; Kunstinstituut Melly, Rotterdam; Museo Centro Gaiás, Santiago de Compostela; Fondation Cartier, Paris; Museum der Moderne Salzburg, Salzburg; Villa Empain - Boghossian Foundation, Brussel; ING Art Center, Brussel; og KINDL, Berlin. Hennes separatutstilling Eszter Salamon 1949 (2014) ble vist på Jeu de Paume i Paris som en del av Satellite, kuratert av Nataša Petrešin-Bachelez. Hennes nyeste film Sommerspiele (2023) hadde premiere på Akademie der Künste, Berlin, i forbindelse med utstillingen POWER SPACE VIOLENCE. Planning and Building under National Socialism, og den ble vist under Hors Pistes 2024 på Centre Pompidou i Paris.