Engebret, Enger, Jynge, Strømme, Winge

Sensommeren 1935 viste Kunstnernes Hus en fem-delt utstilling med kunstnerne Bjarne Engebret, Erling Enger, Gert Jynge, Olav Strømme og Sigurd Winge. Totalt ble det stilt ut 236 kunstverk i teknikkene oljemaleri, gouache, tresnitt, pastell og tegning.
Felles for disse kunstnerne var at de alle hadde studert under Axel Revold ved Statens Kunstakademi. De var også kritiske til den eldre generasjons dyrkelse av fransk kunst, de såkalte Matisse-elevene, og deres romantiske skildringer av norsk natur og bondekultur. Kunstnerne i denne utstillingen søkte mer realistiske uttrykk for sin egen tid, der de dyrket moderniteten slik den utfoldet seg i urbane miljøer og best kunne avleses i industrien og den teknologiske utvikling.
Om kunstnerne
Bjarne Engebret (1905-1985) var en norsk maler utdannet ved Statens Kunstakademi. Han malte med en intens fargebruk og motivene hans inneholdt en hardhendt forenkling med unyanserte felter, noe som resulterte i at han ble ansett som en av de mest radikale malerne i Norge på sin tid. Han var tilsynelatende ikke opptatt av sosialrealismen og tendens-kunsten som var populært på den tiden, men mente heller at maleriet var en flate som skulle fylles med dekorative og uttrykksfulle farger og former. Disse idéene tok Engebret enda lenger da han i 1935 gikk over til abstrakt maleri. På denne utstillingen i Kunstnernes Hus viste Engebret en rekke nonfigurative verk. Han arbeidet også som lærer på en privat malerskole i Oslo i 20 år. Han har flere verk i Nasjonalmuseet.
Erling Enger (1899-1990) var en norsk kunstmaler utdannet ved statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Han eksperimenterte mye med forskjellige teknikker og materiale tidlig i kunstnerkarrieren, og stilen hans ble etter hvert mer og mer fargerik og forenklet før han i 1934 begynte med nonfigurativt maleri. Han er representert i Nasjonalmuseet med flere malerier med motiver fra Enebakk.
Gert Jynge (1904-1994) var en norsk maler, grafiker og tegner, utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Hans produksjon ble i hovedsak til i mellomkrigstiden, dvs. fra midt i 1920-årene frem til 1948, da han etter eget utsagn «la opp». Han stilte ut på Høstutstillingen en siste gang i 1961. Jynge tilhørte en gruppe kunstnere som sto i opposisjon til den rådende norske, fransk-orienterte kunstretningen der Henrik Sørensen var en av de fremste representantene. Gert Jynge var etter hvert uttalt ekspresjonistisk i sin form. Han har flere tegninger og malerier, samt noe grafikk, i Nasjonalmuseets samling.
Olav Strømme (1909-1978) var en norsk kunstmaler, utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Strømme har sementert seg som en av de sentrale skikkelsene innen norsk, modernistisk kunsthistorie på 1930-tallet, særlig gjennom hovedverk som Sildefisk-motivene, Byen og Sommerfugl over en by. Men den gang var fikk ikke Strømme den samme anerkjennelsen og slet med forholdet til arbeidene fra denne tiden mens han opplevde krigsårene på 40-tallet. Etter en ny separatutstilling ved Kunstnernes Hus på 60-tallet fikk han en nyvunnet posisjon i det norske kunstsamfunnet og lagde en rekke nye hovedverk, bl.a. utsmykningen av Furuset T-banestasjon like før hans død i 1978. Strømme har totalt 30 malerier i samlingen hos Nasjonalmuseet.
Sigurd Winge (1909-1970) var en norsk maler, materialkunstner og grafiker, utdannet ved Statens Kunstakademi under Axel Revold. Han er mest anerkjent som grafiker og for å ha jobbet med monumentale kunstverk som inkluderte uvanlige materialer og som gjorde et klart brudd med "freskoepoken" innen norsk monumentalkunst. Han var aktiv med flere utsmykningsarbeid fram til hans død. Winge har malerier i ulike materialer og grafikk hos Nasjonalmuseet.