Vietnam the Movie + Into the Violet Belly

Vietnamkrigen, en av det 20. århundrets mest ødeleggende konflikter, endte med Saigons fall i april 1975. I år markerer vi 50-årsdagen for denne traumatiske hendelsen som tvang hundretusener til å flykte over havet fra Vietnam til vestlige land, inkludert Norge.
Som en del av vår filmserie Frykten eter sjelen, med fokus på migrasjonsperspektiver, inviterer vi til en spesiell filmkveld med to eksperimentelle filmer og en samtale mellom kunstneren Thuy-Han Nguyen-Chi og kurator Abirami Logendran.
Dette arrangementet er støttet av NFI og Fritt Ord.
Om visningen
Vietnam the Movie av Trinh Thi Nguyen undersøker hvordan global film har formet vår forståelse av Vietnams historie. Into The Violet Belly av Thuy-Han Nguyen-Chi transformerer personlig eksodus til digital mytologi gjennom et unikt mor-datter-samarbeid.
Filmene utforsker krigens ettervirkninger gjennom både personlige og kollektive erfaringer. Hvordan har fordrivelsen fra Vietnam formet både identitet og kollektiv historieforståelse for flere generasjoner? Hvordan kan vi forstå dette historiske øyeblikket gjennom levd erfaring, mytologisk nytolkning og mediert representasjon?
Om Vietnam the Movie
Vietnam the Movie bruker en nøye strukturert montasje av klipp fra drama- og dokumentarfilmer for å gi en kronologisk fremstilling av vietnamesisk historie fra midten av 1950-tallet til slutten av 1970-tallet. Denne perioden omfatter slutten på fransk kolonialisme og USAs involvering i Vietnamkrigen.
Men dette er ingen konvensjonell historietime. I stedet kontrasterer de utvalgte utdragene et mangfold av eksterne og ofte motstridende synspunkter, alt fra mainstream Hollywood-drama til europeisk kunstfilm. Kildematerialet fra USA inkluderer Apocalypse Now, Born on the Fourth of July og Forrest Gump, mens Europa er representert ved verkene til Harun Farocki, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog og Jean-Luc Godard. Regissør Nguyễn Trinh blander også inn utdrag fra filmene til Nagisa Oshima, Satyajit Ray og Ann Hui.
Resultatet antyder at ethvert "sant" bilde av Vietnam har gått tapt i mangfoldet av symbolske formål som landet, dets folk og deres prøvelser har blitt brukt til.

Om Into the Violet Belly
Thuy-Han Nguyen-Chis film Into the Violet Belly er et slående verk som blander familiesagn, mytologi, science fiction og digital abstraksjon. Filmen fanger den eksperimentelle samarbeidet mellom kunstneren og hennes mor, Thuyen Hoa, som overlevde en farefull sjøreise da hun flyktet fra Vietnam etter slutten av den amerikanske krigen.
Filmen veksler sømløst mellom flere stemmer, visuelle uttrykk og tidsskalaer – var det syv måneder eller syv tusen år? – og skaper et bilde av mangfold: migrerende kropper som svømmer i en uendelig blå, fremstilt både som en massiv digital sverm og som små avatarer.

Om Thuy-Han Nguyen-Chi
Thuy-Han Nguyen-Chi er en kunstner basert i Melkeveien, hvis praksis muterer inn og ut av film, skulptur, installasjon, performance og tverrfaglig forskning. Gjennom samarbeid med karakterer på jakt etter bevissthet, språk og frihet, utforsker hennes nylige arbeider de estetiske, politiske og epistemologiske mulighetene i bilde og lyd.
Hennes arbeid har blitt presentert både i kunst- og filmkontekst, inkludert Hamburger Bahnhof, Berlin; Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul; Villa Medici, Roma; Whitechapel Gallery, London; Copenhagen International Documentary Film Festival; New York Film Festival; Reykjavík International Film Festival; Singapore International Film Festival; blant andre steder. Kommende utstillinger inkluderer Carpenter Center ved Harvard University, Cambridge; Experimental Media and Performing Arts Center, New York; og Göteborg International Biennial for Contemporary Art. I 2023 ble hun inkludert blant de 20 nye talentene i Art in America, nominert til New:Vision Award1, og tildelt Jury Grand Prix2 og Golden Lola3 for Into The Violet Belly. Etter å ha studert kunst ved Städelschule og film ved School of the Art Institute of Chicago, er hun nå doktorgradsforsker ved Centre for Research and Education in Art and Media, University of Westminster.
Om Frykten eter sjelen
I anledning 50-årsjubileum av filmen Angsten eter sjelen (1974, Rainer Werner Fassbinder) har Kunstnernes Hus Kino et særfokus på nettopp fremmedfrykt, rasisme og diskriminering. Gjennom filmserien Frykten eter sjelen ser vi på hvordan migrasjon og migrasjonserfaringer har blitt skildret på film gjennom de siste tiårene og ikke minst på mangfoldet av uttrykksformer som tar opp dette temaet.