Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-22)

The Square

Anders Eiebakke i samtale med Lene Berg
IMG 4263

Velkommen til spesialvisning av billedkunstner Anders Eiebakkes ferske film The Square, en kunstnerisk undersøkelse av politiets etterretningsarbeid mot aktivistmiljøer i Oslo.

Eiebakke er i samtale med kunstner og filmskaper Lene Berg etter visningen.

Om filmen

"Filmen sammenligner politiets mer primitive strategier fra min ungdom med dagens bruk av overvåkingsteknologi og påvirkningsagenter. Det er nesten ingen opptøyer lenger. Men tåler metodene politiet bruker mot aktivistmiljøer dagens lys? Har det utviklet seg en ukultur i politiet der hensikten helliger middelet, og der sivilsamfunnets frie meningsdannelse blir påvirket av politiet i strid med de demokratiske idealene politiet skal beskytte?” (Anders Eiebakke)

The Square er påbegynt i 2018 og er basert på faktiske hendelser. Den kan leses som en dagbok fra en middelaldrende mann som blir ufrivillig dratt inn i et nett av overvåking, infiltrasjon og paranoia i en by som fysisk ligner på Oslo, men som kunne vært hvor som helst i Vest-Europa. Filmen er en kunstnerisk undersøkelse av politiets etterretningsarbeid mot aktivistmiljøer i Oslo, som blant annet har resultert i kunstnerens bortvisning fra Oslo sentrum under arbeidet med filmen. Gjennom en kombinasjon av arkivmateriale, egne opptak og egenproduserte droner, tegninger, animasjoner, og 3D-modeller, gir filmen innsikt i hvordan byer i Vest-Europa er stadig mer preget av produksjonen av bilder som offentligheten ikke har tilgang til, men som brukes for å kartlegge og regulere de offentlige rommene vi beveger oss i.

Filmen dokumenterer hvordan det politiet selv kaller “dialogpoliti” i virkeligheten likner en etteretningsenhet som benytter seg av dialog som metode for å samle inn informasjon, og samtidig påvirke aktivistmiljøer. Slik blir aktivister informanter uten selv å være klar over det, og politiet benytter seg av spanere og overvåkingsteknologi som kontinuerlig kartlegger dem og nettverkene de er en del av. Filmen dokumenterer hvordan politisk overvåking maskert som en innsats mot “ordensforstyrrelser”, potensielt kan utgjøre en trussel mot demokratiet.

Les intervju med Eiebakke i Kunstkritikk.

Om kunstneren

Anders Eiebakke (f.1970) viste første gang hvordan sivilsamfunnet kan bruke teknologi forbeholdt myndigheter da han fløy sine egenproduserte droner fra Marokko over grensegjerdet til den spanske eksklaven Melilla i Nord-Afrika. Han har operert sine egne droner, vanligvis inspirert av fugler, siden 2007, og arbeidene hans reflekterer bakgrunnen hans fra den radikale venstresiden.

Eiebakkes banebrytende kunstneriske arbeid med droner ble vist på den europeiske biennalen Manifesta i 2010, og han har siden utfordret forståelsen av lovverk og maktforhold i teknologi med og leverte en utsmykning til Datatilsynet basert på droneteknologi i 2016. I 2018 laget han et omfattende, performativt verk basert på historiske studier til PAM 18 i München der han blant annet utviklet en fredsduerobot som hyllet den tyske revolusjonen i 1918.

I 2020 produserte Eiebakke videosuiten ‘The Park’ for Fotogalleriet som del av det diskursive kunstneriske programmet ‘Lets Talk About Images 2.1.0’, som omhandlet Vigelandsparkens dystre historiske bakteppe tilknyttet konspirasjonsteorier og en fiktiv(?) pandemi. ‘The Square’ er kunstnerens første frittstående film produsert for visning utenfor biennale- eller galleriromformat.

Se også