Preemptive Listening
Onsdag 05.02.25

Få med deg norgespremieren av Aura Satz' nye dokumentar Preemptive Listening, med en introduksjon av multimediekunstner Camille Norment.
Filmen inngår i Satz’ langvarige prosjekt om sirener som symbol og varslingssystem. Etter utsolgte visninger på MoMA og Tate Modern i 2024 er vi glade for å bringe dette overbevisende verket til Oslo. Det er begrenset med plasser - sikre deg billetter nå!
Om filmen
Preemptive Listening er et dokumentarisk filmverk som nytolker sirener for å skape en ny forståelse av nåværende og langsiktige krisesituasjoner. Sirenen fungerer som et verdensomspennende symbol på potensiell trauma, et varsel om klimakatastrofe, og et talerør for lydbasert styring og krisehåndtering. Mange sirener er etterlatt fra andre verdenskrig og den kalde krigen, og blir nå gjenbrukt til å varsle om ekstremvær, markere kollektive minnestunder, eller gjenopplivet for å teste kriseberedskap.
Gjennom et lydspor av nye sirener komponert av flere eksperimentelle musikere, stiller filmen spørsmål som: Må et alarmsignal være alarmerende? Hvordan kan vi motvirke alarmtretthet, både som en levd realitet og som en metafor for vår nåværende tilstand? Kan vi forestille oss lyder som ikke bare er innstilt på øyeblikkelighet, men signaler satt til et lengre tidsperspektiv, som slår alarm for den fjerne fremtiden, ropene på randen av økologisk katastrofe? Kan vi forestille oss sirener som går utover det menneskelige? Lydsporet inneholder endeløst eskalerende lyder av planetariske data; dyrehyl og sorgen over utryddelse; høytsvevende banshee-lignende advarsler; trossige trompeter; intrikate harpevariasjoner; lydene fra jordens kjerne. Filmen fremstiller sirenens høye, glidende hyl som et betinget og tillært signal, et som potensielt kan omkodes.

Om Aura Satz
Aura Satz (f. 1974, Barcelona) er en London-basert kunstner som arbeider med film, lyd, performance og skulptur. Arbeidene hennes utforsker distribuerte, utvidede og delte aspekter ved stemmen, og skapes gjennom samtaler der dialog brukes både som metode og tema. Satz har laget flere filmportretter som undersøker lytting og kompositorisk praksis, samt verk som fokuserer på lydteknologi og uvanlige notasjonssystemer. "Preemptive Listening" er hennes første langfilm, støttet av kunstneropphold ved Walker Arts Centre og EMPAC, og finansiert av et AHRC-stipend ved Royal College of Art.
Hun har vist arbeidene sine internasjonalt ved institusjoner som Tate Modern, BFI Southbank, Hayward Gallery, Sydney-biennalen, NTT InterCommunication Center Tokyo, High Line Art NY, Rotterdam Film Festival, MoMA NY, Sharjah Art Foundation, Kadist San Francisco, Onassis Stegi og Sonic Acts. Separatutstillinger inkluderer Wellcome Collection, Hayward Gallery project space, John Hansard Gallery, George Eastman Museum, Dallas Contemporary, ARTIUM (Museo Vasco de Arte Contemporáneo) og Kunstnernes Hus. Hun har også hatt spesialvisninger ved Rotterdam Film Festival, The New York Film Festival, Tate Britain og Whitechapel Gallery. Filmene hennes distribueres av LUX.
Om Camille Norment
Camille Norment er en Oslo-basert multimediekunstner som ble født og utdannet i USA. Hun representerte Norge ved Venezia-biennalen i 2015, og arbeidene hennes har blitt vist ved flere museer verden over, blant annet San Francisco Museum of Art, Pushkin-museet i Moskva og MoMA i New York. Kommende prosjekter inkluderer et oppdragsverk for DIA Foundation og San Francisco Symphony.
Warnings in Waiting
Aura Satz hadde tidligere en soloutstilling på Kunstnernes Hus med tittelen Warnings in Waiting – en lydinstallasjon som utforsket sirenen som symbol og varslingssystem, gjennom filmopptak fra hele verden og nye musikalske tolkninger av sirenens lyd.
Les mer om Aura Satz' utstilling som ble vist i nedre sal på Kunstnernes Hus sommeren 2023.






Installasjonsfoto: Tor S. Ulstein/Kunstdok