Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Hva vi snakker om når vi snakker om krigen

av Birgitte Sigmundstad
Søndag 05.12.21
Still 1

Hva vi snakker om når vi snakker om krigen følger klasse 9A på Skullerud ungdomsskole idet de lærer om annen verdenskrig og Norges rolle i den. Tilskueren blir til en flue på veggen, som kommer tett på undervisningen og elevenes opplevelse av krigshistorien.

Om filmen

Hva vi snakker om når vi snakker om krigen følger klasse 9A på Skullerud ungdomsskole i det de lærer om nazismens fremmarsj, Quislings statskupp, nazistenes systematiske drap på jødene, samt norsk motstand mot den tyske okkupasjonen. Den entusiastiske historielæreren benytter film og fellesdiskusjoner til å vekke interessen for norsk krigshistorie i en ny generasjon. Gjennom filmen trer vi inn i elevenes samfunnsfagsundervisning og kommer tett på deres opplevelse av krigshistorien og ulike måter krigen er relevant for samtiden.

Om filmskaperen

Birgitte Sigmundstad (f. 1969) bor i Oslo og arbeider hovedsakelig med bevegelige bilder. Hun er utdannet ved Surrey Institute of Art & Design i England. Sigmundstads filmer har et essayistisk preg og tar ofte for seg kunst, kunsthistorien eller historiske hendelser. Tidligere filmer inkluderer Et godt motiv (2012), Brevet til Kulturministeren (2013), Odel (2016) og Hammersborg Protecting the Bygone Future (2017).

Om forfilmen

Marthasykkeltiurbil (2021, 5 min) er en sorthvitt stumfilm med firhendig komposisjon for kirkeorgel. En morgen sykler Martha til jobben fra hytta der hun bor, på grensen til snaufjellet. På vei ned bakkene mot bygda passerer hun en travel hytteturist på den smale grusveien, og en tiur blir skremt opp fra grøftekanten og flyr inn i forhjulet hennes.

Billedkunstner Lars Monrad Vaage arbeider hovedsakelig med maleri, tegning og film. Flere filmer tar utgangspunkt i egne malerier, slik som Solslyng (2017) og Vinternatt (2019) som begge hadde premiere på Kunstnernes Hus Kino.

Motiver går igjen i de ulike mediene, og tematikken dreier seg ofte rundt en slags trass mot de tilsynelatende uovervinnelige kreftene vi begrenses av.

Se også