Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Stengt i dag (Restaurant 11-21)
The Gravediggers Wife 1 photo Arttu Peltomaa Bufo2021 copy

Guled & Nasra

av Khadar Ayderus Ahmed
Onsdag 29.12.21

Guled & Nasra er den første spillefilmen til den finsk-somaliske regissøren Khadar Ayderus Ahmed. Filmen hadde premiere ved filmfestivalen i Cannes, vant publikumsprisen på Film fra Sør 2021 og er valgt ut som Somalias første Oscar-kandidat noensinne.

Om filmen

Guled og Nasra er et lykkelig par som bor rett utenfor Djibouti med tenåringssønnen Mahad. Guled har en dårlig betalt jobb som graver på en gravlund. Når Nasra blir syk og får beskjed om at hun trenger en nyretransplantasjon for å overleve, blir familiens situasjon desperat. Operasjonen koster like mye som Guled tjener i løpet av et år. Hvordan skal han skaffe pengene og samtidig holde familien sammen?

Om filmskaperen

Khadar Ayderus Ahmed (f. 1981), er en finsk-somalisk regissør og forfatter. Om filmen sier han:

Vi er vant til å se afrikanske historier fortalt gjennom linsen til vestlige filmskapere. Det har vært tungt for meg. Alt handler om krig og menneskesmugling – endimensjonale og stereotypiske fortellinger. Jeg tenkte: Hvor er kjærligheten? Hvor er kjærlighetshistoriene jeg vokste opp med og kjærlighetshistoriene jeg har vært vitne til i min egen familie? Jeg ville vise at det er kjærlighet i den delen av verden også.

Khadar Ayderus Ahmed

Om forfilmen

Marthasykkeltiurbil (2021, 5 min) er en sorthvitt stumfilm med firhendig komposisjon for kirkeorgel. En morgen sykler Martha til jobben fra hytta der hun bor, på grensen til snaufjellet. På vei ned bakkene mot bygda passerer hun en travel hytteturist på den smale grusveien, og en tiur blir skremt opp fra grøftekanten og flyr inn i forhjulet hennes.

Billedkunstner Lars Monrad Vaage arbeider hovedsakelig med maleri, tegning og film. Flere filmer tar utgangspunkt i egne malerier, slik som Solslyng (2017) og Vinternatt (2019) som begge hadde premiere på Kunstnernes Hus Kino.

Motiver går igjen i de ulike mediene, og tematikken dreier seg ofte rundt en slags trass mot de tilsynelatende uovervinnelige kreftene vi begrenses av.

Se også