Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Stengt i dag (Restaurant stengt)

Åpning av Silver Series#10 Johan Grimonprez

Kunstnerbesøk, samtale & filmvisning
Johan Grimonprez

Velkommen til åpningen av den tiende utgaven av Silver Series som presenterer kunstneren og filmskaperen Johan Grimonprez, skaperen av den Oscar-nominerte dokumentaren Soundtrack to a Coup d'Etat.

Med et utvalg av arbeider fra 90-tallet til i dag gir denne retrospektive utstillingen et innblikk i Grimonprez' mangeårige arbeid med hvordan bilder aktivt konstruerer den politiske virkeligheten. Han undersøker mediespektakler og propaganda, hvordan frykt sirkulerer gjennom bilder, og hvordan denne frykten blir instrumentalisert av politisk makt.

Johan Grimonprez vil være tilstede på åpningen og være i samtale med den Oslo-baserte kunstneren Knut Åsdam.Etter samtalen viser vi en rekke av hans kortfilmer samt en av hans mest kjente dokumentarer Dial H-I-S-T-O-R-Y (1997).

Program

18:00 Introduksjon + samtale mellom Johan Grimonprez og Knut Åsdam

18:50 Filmprogram (105min). Klikk her for mer info.

Kunstnerbio

Johan Grimonprez

Johan Grimonprez' arbeid beveger seg på grensene mellom teori og praksis, mellom kunst og film, forbi dualismene dokumentar og fiksjon, det andre og selvet, tanke og hjerne for å veve nye veier og historier som fremhever en mangfoldighet av virkeligheter. Informert av en arkeologi av samtidens medier, skildrer arbeidet hans intime historier som berører det større bildet av globalisering. Det stiller spørsmål ved vår kollektive forestillingsevne og det samtidige sublime, en virkelighet innrammet av en fryktindustri som har infisert politisk og sosial dialog.

Grimonprez' kunstneriske og kuratoriske prosjekter har blitt utstilt på museer over hele verden, inkludert Hammer Museum i Los Angeles, Pinakothek der Moderne i München og MoMA i New York. Verkene hans finnes i samlingene til Centre Georges Pompidou i Paris, 21st Century Museum of Contemporary Art i Kanazawa, Tate Modern i London og ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe. Spillefilmene hans inkluderer «dial H-I-S-T-O-R-Y» (1997, i samarbeid med romanforfatteren Don DeLillo, valgt av the Guardian som et av de "30 store verkene i videokunstens historie"), «Double Take» (2009, i samarbeid med forfatteren Tom McCarthy) og «Shadow World» (2016, i samarbeid med journalisten Andrew Feinstein). De har reist festivalrunden fra Berlinalen, Tribeca til Sundance, og fått flere priser for beste regissør, 2005 ZKM International Media Award, en Spirit Award og 2009 Black Pearl Award på Abu Dhabi Film Festival, og ble også kjøpt opp av NBC Universal, ARTE og BBC/FILM 4.

Han har utgitt flere bøker, inkludert «Inflight« (2000), «Looking for Alfred» (2007) og en antologi med tittelen «It's a Poor Sort of Memory that Only Works Backwards» (2011) med bidrag fra Jodi Dean, Thomas Elsaesser, Tom McCarthy, Hans Ulrich Obrist og Slavoj Žižek.

Han har holdt forelesninger vidt og bredt, blant annet ved University de Saint-Denis (Paris 8), Kennedy School of Government ved Harvard Universitys Institute of Politics, Tate Modern, MoMA i New York, Columbia University, Massachusetts Institute of Technology (MIT), Parliament of Bodies under documenta 14, og han deltok i Whitney Museum Independent Study Program.

Filmprosjektet hans (med den undersøkende journalisten Andrew Feinstein), «Shadow World: Inside the Global Arms Trade», ble tildelt et produksjonsstipend fra Sundance Institute, og hadde premiere på 2016 Tribeca IFF i New York. Filmen vant prisen for beste dokumentar på Edinburgh International Film Festival 2016, og hadde sin amerikanske TV-premiere på Independent Lens på PBS i 2017.

Grimonprez' siste spillefilm «Soundtrack to a Coup d'Etat» er Oscar®-nominert for beste dokumentarfilm og hadde premiere på Sundance Film Festival 2024, hvor den vant Cinematic Innovation Award og videre fikk Persistence of Vision Award på SFFilm og publikumsprisen på Thessaloniki Film Festival.



Knut Åsdam

Knut Åsdam is a filmmaker, artist, writer and professor of moving image at Filmkunstskolen i Kabelvåg/UiT. Åsdam studied at Whitney Museum Independent Study Program (NYC 94-95), Jan van Eyck Akademie (Maastricht, 92-94), Goldsmiths College (London, 89-92), University of Oslo and The University of Hawaii.In cinema, video, installation, sound, sculpture, drawing and photography, the main interest of Åsdam’s work is the psychological, social and economic effects of contemporary society, and the toll of everyday life upon the body and in language. The idiosyncrasy of Åsdam’s work is his attention to place, a creative use of language and narration, creating an acute sense of subjectivity and historical time through its form. Åsdam uses an open approach to filmmaking, merging documentary and fiction methods, and often shifting conventions in each film. Åsdam represented Norway at the Venice Biennale and the Istanbul Biennale, among others, and has had major solo exhibitions at Tate Britain, the Museum of Contemporary Art, the Astrup Fearnley Museum, the Bergen Kunsthall Festival Exhibition, Kunsthalle Bern, Museum Boijmans van Beuningen and FRAC Bourgogne. Rotterdam Film Festival had a special focus on Åsdam's work, retrospective programs of Åsdam's films have been shown at Tate Modern in London and International House Cinemas in Philadelphia. His work is in many public collections such as Tate Modern, the National Museum, KODE, Kunstmuseum Bern and FRAC Bourgogne.

Se også