Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-22)

Damla Kilickiran / Simon Daniel Tegnander Wenzel

Looking Through a Slit
09.07.21 – 11.07.21
Duo Facebook og nettside Damla og Simon

I anledning sommerens ankomst, inviterer de åtte mottakerne av FKDS atelierstipend til en serie duoutstillinger på Loftet på Kunstnernes Hus. Damla Kilickiran og Simon Daniel Tegnander Wenzel presenterer Looking Through a Slit. Velkommen!

Om utstillingen

I anledning sommerens ankomst, inviterer de åtte mottakerne av FKDS atelierstipend til en serie duoutstillinger på Loftet på Kunstnernes Hus. I hver utstilling vil to kunstnere som deler atelier reflektere over prosesser igangsatt i løpet av stipendperioden. Hver utstilling holder åpent for publikum én helg. Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS) har som formål å støtte studenter ved Kunsthøgskolen i Oslos avdelinger for Kunstakademiet, Kunst og håndverk og Design gjennom ulike stipendordninger.

Utstillingsserien er støttet av Kulturrådet, Oslo Kommune og Kunstnernes Hus.

Om kunstnerne

Damla Kilickiran er billedkunstner, bosatt i Oslo. Influert av kosmologier og narrativ hentet fra spiritistiske tanketradisjoner, mediterer hennes arbeider over tema relaterte til endrede sinnstillstander, som en metode for å tilnærme seg kroppens egen billedproduksjon og kilde til kunnskap. Oftest ledes tankene til automatisme som en gestaltning av et ikke-vitende, en framtredende tilstand som overgår språkets.

Simon Daniel Tegnander Wenzel (f. 1988, Hamburg) arbeider tverrfaglig med performance, video, lyd og installasjon. I arbeidene undersøker han hvordan teknologisk utvikling, markedskrefter, vitenskap og spirituelle impulser påvirker menneskets virkelighetsoppfatning og syn på natur, normer, identitet og kollektivitet. Han går inn i ulike karakterer og roller og bruker det nære og kjente som utgangspunkt satt i en de-fragmentert sammenheng med ønske om å utfordre personlige, miljømessige normative strukturer som finnes i vårt vestlige og urbane samfunn. Med en stor interesse for den tause kunnskapen som finnes i direkte kontakt med materialer, ønsker Wenzel å belyse hvordan kunnskap og tradisjon kan kroppsliggjøres og transformeres særlig i forhold til folkemedisin, nyttevekster og gamle håndverk.

Se også