Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-22)

Karmaklubb* & Friends:

Kunst og offentlige rom: Skeiv (u)synlighet som aktivisme — kapittel 2 av 2
Lørdag 10.02.24
KH 2024 banner 3 2 day2 hexed 1

Velkommen til et todagers diskursivt program med fokus på skeiv (queer) synlighet som nødvendig for å oppnå reell ytringsfrihet og likeverd, og i ytterste konsekvens: en forutsetning for eksistens.

Med oss i dag: Louis Schou-Hansen, Maike Statz, Exutoire (Paul-Antoine Lucas og Bùi Quý Son), Harald Beharie, Tominga O’Donnell, Koyote Millar, Jan Trinh og Mabell Holand og Memoar.

Om arrangementet

Symposiet tar også for seg ambivalensen knyttet til det å være synlig og identifiserbar som annerledes, og hvordan det å tilstrebe en «usynlighet» også kan være en strategi for overlevelse. Dette er altså problemstillinger som kan berøre flere former for skeivhet og en bredere samtale om ikke-binær tankegang og normbryting. Det vil være et gjennomgående fokus på overlappinger der kunst, akademia og aktivisme møtes, særlig en tenkning rundt (skeive) kropper i ulike offentlige rom – virtuelle så vel som på gata. Flere av de involverte undersøker eksempelvis spesifikke spørsmål knyttet til hvordan kropp og bevegelse (koreografi, dans, billedkunst) som del av forholdet mellom individ og offentlighet; andre ser særlig på arkitektur og byrom (hvem er disse for, og hvordan er de laget og iverksatt?)

Bidragsytere vil være både lokale, nasjonale og internasjonale, og de fleste har Karmaklubb* jobbet med over lengre tid, enkelte opptil flere år. Arrangementet inngår derfor i en lengre samtale og en serie «thought and pleasure sessions» som ble startet ved Kunstnernes Hus høsten 2018. Denne gangen korresponderer samtalerekken men den aktuelle utstillingen til Pauline Boudry / Renate Lorenz – en kunstnerduo som er kjent for å ha jobbet med skeiv synlighet og estetiske problemstillinger gjennom en årrekke – «Walk Silently in the Dark Until Your Feet Become Ears», som vises ved Kunstnernes Hus til 25. februar. Denne begivenheten er en del av en mye lengre samtalereise. Velkommen til en dobbel tanke- og gledesøkt som bygger på en serie som startet på Kunstnernes Hus, høsten 2018, rull ut den røde løperen.

Arrangementet er produsert i samarbeid med Kunstnernes Hus i Oslo og med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Program

12:00 Del 1: Dangerous fictions

Dørene åpner, konferansier Mabell Holand.

Kunstnerpresentasjon av danser og koreograf Louis Schou-Hansen. Louis’ arbeid befinner seg et i møtepunkt mellom dans og billedkunst – performance, skape danseoppsetninger, skriving, noen ganger kuratering. Louis går kritisk til verks ikke bare for å undersøke, men snarere dissekere hvordan kroppene våre opp gjennom tidene er blitt brutalt formet av vestens eventyr og skrøner. Med spekulativ fiksjon som verktøy, og ved hjelp av queer og trans-feministisk tankegods, skapes alternative fortellinger. Ja, takk.

12:45 Del 2: Spekulativ tenkning rundt skeive arkitekturer

Maike Statz er en australsk Bergen-basert interiørarkitekt og kunstner som arbeider med blant annet kuratering, design, skriving, publisering og installasjon. For tiden er hun spesielt interessert i spekulativ feministisk tenkning knyttet til blant annet fiktive rom, skeiv arkitektur, møbelteori og forholdet mellom følelser, identitet og rom.

Duoen Exutoire (Paul-Antoine Lucas og Bùi Quý Sơn) arbeider i krysningsfelt mellom kunst, arkitektur og aktivisme, og deres prosjekter tar form som for eksempel å bygge romlige konstruksjoner og/eller objekter,
tekstproduksjon og å skape plattformer for sosial interaksjon og kunnskapsutveksling, med fokus på marginaliserte stemmer. Exutoire beskriver seg selv som selvkritiske, ultra refererende, skeive, normbrytende, alltid i søken etter det transnormative, og gjennom sitt arbeid «forhåpentligvis bidrar til å skape en bedre verden». — Et virtuelt bidrag fra Vietnam.

13:30 Del 3: Møt danser og koreograf Harald Beharie

Harald er en norsk-jamaikansk koreograf og dansekunstner basert i Oslo. Han har vist en sterk interesse for det upolerte og DYI-estetikk i sitt arbeid, og å utfordre norm gjennom alle aspekter ved sine arbeider. Ofte er også sårbarhet som kan oppstå i møte med noe ukjent, en drivkraft, men også lekenhet og en fullt ut intensjonell naivitet hvor han hengir seg til et kroppslig uttrykk som spenner mellom det patetiske, i kollaps, gledesfylt og mislykket om hverandre. I 2023 vant Harald Heddaprisen for sitt solostykke Batty Bwoy (2022).

Del 4: Dr Tominga O’Donnell: «Queer representation in the museum»

Tominga O’Donnell er seniorkurator ved MUNCH, hvor de blant annet kuraterte Munchmuseet i bevegelse (2016–19), en storsatsing på skeiv kuratering i ulike offentlige rom. På det nye museet i Bjørvika, er O’Donnell kurator for soloutstillinger av Camille Henrot, Sandra Mujinga, Piya Wanthiang, Admir Batlak og Constance Tenvik (2024); den første utgaven av MUNCH-triennalen — «Maskinen er oss» — med Stefano Collicelli Cagol; samt en serie performative bestillingsverk i samarbeid med Ingrid Moe, som inkluderer nye verk av Bendik Giske, Manuel Pelmuş, Camille Norment og Brendan Fernandes.

14:15 Del 5: Panel: «Queer architectures; the rooms in which we maneuver»

Med Louis Schou-Hansen, Mabell Holand, Maike Statz, Harald Beharie, Tominga O'Donnell (moderator) og spesielt inviterte Koyote Millar og Jan Trinh.

Før vi inviterer til en samling og et glass utenfor kinosalen vil vi introdusere et av de større prosjektene Karmaklubb* er involvert i i år, nemlig OSLOOVE i regi av Memoar. Dette er en organisasjon som arbeider for å arkivere muntlig historiefortelling og skape et alternativt arkiv over Oslos byhistorie.Presentation ved Memoars Cathrine Hasselberg.

Videre lesning om alle de involverte.

Om Karmaklubb*

Karmaklubb* er en nomadisk skeiv plattform med fokus på å skape møter og kritisk utforske et mangfold av offentligheter – fra gate- og byrom til museer og større institusjoner. Et eksempel på slike samarbeid er en pågående serie museale eksperimenter, «Queering the museum», der målet er å utfordre – med en skeiv innfallsvinkel – strukturene denne typen rom eller institusjoner har, og autoritetene de representerer. Disse har til nå blant annet inkludert Nasjonalmuseet, Preus nasjonalt museum for fotografi (utstilling; filmproduksjon; arrangementer; kunst i offentlig rom), KODE Kunstmuseer og komponisthjem, Vigelandmuseet og Munchmuseet (Tøyen og Lambda).

I tillegg har Karmaklubb* jobbet med en rekke små og mellomstore institusjoner, eksempelvis Khartoum Contemporary Art Center, Office for Contemporary Art Norway (OCA), Trøndelag senter for samtidskunst, Kunstnernes Hus, Bergen Kunsthall, Bergen Kjøtt, BIT Teatergarasjen, og DePaul Art Museum i Chicago. Prosjektets portefølje består av rundt 250 prosjekter, herunder klubbkvelder, panelsamtaler, kunstnerpresentasjoner, kuratoriske prosjekter, filmvisninger, konserter, performance, drag, vinsmakinger og andre gastronomiske herligheter, samt eksisterer som en internasjonal forsknings- og publiseringsplattform: IGWTLI publishing. Karmaklubb* er en feiring av gode ting, og drives av Tine Semb.

Louis Schou Hansen louisdotschou Clementine Photo Federica Nicastro fen IMG 9929
Tominga O Donnell 2023 Photo Tyler Matthew Oyer tmostudio 1
Maike Statz Photo Mina Young Pedersen minayoungp
Mabell Holand Photo Selam Kidane IMG 0181
Koyote Millar Photo Reidar Engesbak BLIKK koyotewaggins deadswan magasinetblikk

Støttet av

Fritt-Ord-jpeg