Norske Grafikere 50 års Jubileumsutstilling
20.08.69 – 03.09.69

I 1969 hadde Kunstnernes Hus en utstilling med Norske Grafikere for å feire deres 50-års jubileum. Det var hele 315 verk i utstillingen, og den ble delt opp i tiårsperioder for å gi et bedre inntrykk av norsk grafikks utvikling gjennom årene. Norske Grafikere nærmet seg 150 medlemmer, der alle fikk stilt ut noen av sine verk i utstillingen. En av disse medlemmene var Edvard Munch. Han hadde 8 verk stilt ut på denne utstillingen.
Utdrag fra katalog
"Den store interessen for «original» grafikk som gjorde seg gjeldende ute i verden omkring århundreskiftet, ble etter hvert også merkbar her i Norge. En liten flokk av kunstnere hadde sitt meget beskjedne utkomme av denne idrett. For dem og mange andre kunstnere meldte behovet seg for en organisasjon, en forening som kunne ta seg av grafikernes tarv innbyrdes og vis-å-vis myndigheter og publikum.
Kristofer Eriksen Ganer samlet en del venner og kolleger på sin hytte ved Kjelsås til en rekke møter om saken. Denne gruppen bestod foruten av Ganer selv, av brødrene Arent og Christian Christensen, Alfred Oster og Olaf Willums. I løpet av to år var man kommet så langt med planene, at innbydelse til et konstituerende møte kunne sendes ut til alle kunstnere. — Datoen ble satt til 15. november 1919. Alfred Oster, som hadde sans for effekter, fikk satt igjennom at arbeidskomiteen skulle holde seg noe i bakgrunnen og heller få mer kjente kunstnere til å stå som innbydere. Et lovforslag var også parat. Et kunstnerisk prydet opprop med innbydelse undertegnet av Erik Werenskiold, Edvard Munch, Johan Nordhagen, Anders Castus Svarstad, Henrik Lund, Harald Sohlberg og Pola Gauguin ble sendt ut til kunstnerne. Alfred Oster syntes man burde slå litt stort på det og fikk leid «Handelsstanden» for kr. 50.
Arrangementet ble en avgjort suksess. Pola Gauguin ble valgt til møteleder og innledet med å peke på hensikten med å danne en slik forening og da særlig de tiltak som kunstnerne samlet kunne ha håp om å få gjennomført. Av de saker som ble behandlet på dette møtet, var muligheten av å få opprettet et eget grafisk verksted eller eventuelt å få leiet seg inn i et av byens mange litografiske officiner. Så diskutertes utstillings- og salgsmulighetene, egen jury for grafikk til Høstutstillingen og mangelen på skikkelige stipendier. Som et typisk tidens tegn er det på sin plass å nevne at under debatten om juryen uttalte Louis Lacomblé at det ville være til liten nytte med en slik jury, for grafikken ble så allikevel henvist til «redselskabinettet», et lite rom hvor tegninger, akvareller og grafikk hang hulter til bulter på veggene med skulpturer i gips på gulvet og portrettbyster i vinduskarmen. På denne tiden holdt Høstutstillingen til i Kunstforeningens hus i Pilestredet, der hvor nå Oslo Helseråd har bygget sitt representative hus. Pola Gauguin foreslo at man skulle søke kontakt med Kunstnerforbundet om en permanent salgsordning..."
Rolf Rude 1969
Bilder fra katalog

