The Mad Man’s Laughter & The Red City of the Planet of Capitalism
Onsdag 27.04.22
Velkommen til ekslusiv visning av Alaa Mansours The Mad Man's Laughter (2021) og Bahar Noorizadehs The Red City of the Planet of Capitalism (2021). Programmet utforsker simuleringen av den såkalte globale krigen mot terror, de følelsesmessige konsekvensene av den allestedsnærværende overvåkningen den har skapt og den moderne byens "sykdom".
Visningen er kuratert av Róisín Tapponi, en irakisk-irsk filmkurator og skribent som jobber systematisk med å styrke posisjonen til uavhengig film fra SWANA (Sørvest-Asia og Norda-Afrika) gjennom blant annet plattformene Shasha Movies, Habibi Collective og Independent Iraqi Film Festival.
Tapponi vil introdusere visningen digitalt og delta i en samtale med Silja Espolin Johnson, programsjef ved Kunstnernes Hus Kino, etterpå.
Om filmene
Alaa Mansour, The Mad Man’s Laughter (2021) - 42 min
The Mad Man's Laughter utforsker den såkalte globale krigen mot terror, og den allestedsnærværende overvåkningen den har skapt. Gjennom bruk av arkivmateriale og datagenererte bilder, tekster og lyder, navigerer vi i både virtuelle og virkelige "voldsrom", skapt av militærindustrien, av videospillprodusenter og av politiserte algoritmer.
Bahar Noorizadeh, The Red City of the Planet of Capitalism (2021) - 14 min
Iransk-kanadiske Bahar Noorizadehs langvarige interesse for historie og utvikling av byplanlegging kommer til uttrykk i det virtuelle universet i hennes siste videoverk The Red City of the Planet of Capitalism. I filmen, opprinnelig en installasjon, presenteres to fiktive byer: isolerte bygningskomplekser i et goldt landskap og en overbefolket metropol med et hav av skyskrapere. I en spekulativ tilnærming ser Noorizadeh på framtidens boligmangel i Hong Kong i lys av den russiske arkitektoniske avantgarden på 1920-tallet som sto for en radikal "avurbanisering" og oppløsning av skillet mellom by og land.
Verket er opprinnelig laget til den tyske paviljongen på Arkitekturbiennalen i Venezia i 2021.
Om filmskaperne
Róisín Tapponi er en assyrisk irakisk-irsk filmkurator, skribent og PhD-stipendiat. Tapponi jobber systematisk med å styrke sirkulasjonen av og posisjonen til uavhengige filmer fra SWANA (Sørvest-Asia og Nord-Afrika) gjennom en rekke initiativer, blant annet plattformene Habibi Collective, SHASHA Movies, Independent Iraqi Film Festival (IIFF) and ART WORK Magazine. Hun har kuratert utstillinger og filmprogrammer ved en rekke internasjonale institusjoner som The Academy, MoMA, Anthology Film Archives, Chisenhale Gallery, Africa Institute, Gasworks, Art Jameel, Sharjah Art Foundation (SAF). Hun er bidragsyter for Frieze Magazine og har skrevet for blant annet The Guardian og Vogue. Hun er mottaker av 'World Leading PhD Art History Scholarship' ved St. Andrews University og gjesteforeleser om film ved universiteter inkludert Oxford University, UC Berkeley, Slade School of Fine Art, University College London (UCL) og Northwestern University.
Bahar Noorizadeh er en iransk-kanadisk filmskaper, skribent og designer. Hun jobber med omformuleringer av hegemoniske narrativer når de kollapser i møte med spekulasjoner: filosofiske, økonomiske og juridiske. Noorizadeh er grunnleggeren av Weird Economies et nettbasert kunstprosjekt som undersøker historiske visjonære spekulasjoner om økonomiske strukturer og setter dem i sammenheng med dagens økonomiske system. Arbeidene hennes har vært presentert på den tyske paviljongen, Venezia Architecture Biennial 2021, Tate Modern Artists’ Cinema Program, Transmediale Festival, DIS Art platform, Berlinale Forum Expanded og Geneva Biennale of Moving Images. Noorizadeh er doktorgradskandidat i kunst ved Goldsmiths, University of London.
Alaa Mansour er en libanesisk forskningsbasert kunstner og filmskaper, som for tiden jobber mellom Marseille og Beirut. Hennes arbeid fokuserer på voldens historie og stiller spørsmål ved bilders kraft og deres forhold til historien. Hun utforsker konstruksjonen av individuelle fortellinger blant kollektive sosiopolitiske mytologier. Hun er for tiden leder for visuell forskning for Bidayat, et intellektuelt og kulturelt kvartalsmagasin utgitt i Beirut.
Róisín Tapponi, Bahar Noorizadeh og Alaa Mansour