Mind of Modernism
Onsdag 15.12.21
En øyeåpnende reise inn i den modernistiske arkitekturens verden fra den egenrådige regissøren Paul Tunge.
Om filmen
Lenge før Arkitekturopprøret ble en folkebevegelse, splittet den modernistiske arkitekturen befolkningen. Der noen ser konseptuell eleganse og arketypiske former inkarnert i brutal betong, ser andre bare grå tristesse og autoritære overgrep mot folkelige preferanser.
Med de kritikerroste kortdokumentarene Ad astra (2016) og Bauta (2018) har Paul Tunge skildret modernistiske norske betongbygg med et blikk og et formspråk som har fått mange til å se på denne arkitekturen med nye øyne. I Mind of Modernism er disse filmene finpusset og klippet sammen med det nye kapittelet Plattform til en 1 time og 10 minutter lang utforskning av denne kontroversielle arkitektoniske retningen.
Ved hjelp av et stemningsskapende lydbilde komponert av Kim Hiorthøy og vektløse, kontemplative kamerakjøringer ved Tunge og fotografene Egil Håskjold Larsen og Patrik Säfström skapes en ny ramme rundt disse bygningene som gjør det lettere å forstå arkitektenes visjoner. Resultatet er en viktig dokumentasjon av norsk arkitekturhistorie som griper direkte inn i dagens debatt om arkitektur og byplanlegging.
Om filmskaperen
Paul Tunge (f. 1984) har skrevet, regissert og hatt foto på tre dokumentarer og fire spillefilmer: Kano (2011), Demning (2015), Fountain of Youth (2017) og Du (2019). Hans filmer er valgt ut til flere prestisjefulle filmfestivaler, som New Horizons, Mostra Sao Paulo, Göteborg Film Festival, Filmfest Hamburg og Film Fest Ghent, og han har også blitt valgt ut til Høstutstillingen.
Om forfilmen
Marthasykkeltiurbil (2021, 5 min) er en sorthvitt stumfilm med firhendig komposisjon for kirkeorgel. En morgen sykler Martha til jobben fra hytta der hun bor, på grensen til snaufjellet. På vei ned bakkene mot bygda passerer hun en travel hytteturist på den smale grusveien, og en tiur blir skremt opp fra grøftekanten og flyr inn i forhjulet hennes.
Billedkunstner Lars Monrad Vaage arbeider hovedsakelig med maleri, tegning og film. Flere filmer tar utgangspunkt i egne malerier, slik som Solslyng (2017) og Vinternatt (2019) som begge hadde premiere på Kunstnernes Hus Kino.
Motiver går igjen i de ulike mediene, og tematikken dreier seg ofte rundt en slags trass mot de tilsynelatende uovervinnelige kreftene vi begrenses av.