Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-22)

Love With Obstacles & If I Could Wish for Something

To filmer av Dora García
Søndag 20.02.22
1031 screen shot 2021 07 26 at 182102

Velkommen til visning av Love With Obstacles og If I Could Wish for Something av kunstneren Dora García. De to filmene er en del av hennes pågående langfilmprosjekt Amor Rojo, en studie av arven etter marxist-feministen Alexandra Kollontai. Filmene inngikk i Fotogalleriet sin utstilling If I Could Wish for Something høsten 2021.

Om filmene

Love With Obstacles (2020) studerer livet til Kollontai gjennom arkivmateriale fra statsarkivene i Moskva. Filmen undersøker den revolusjonære feministens kamp for blant annet arbeids- og seksuelle rettigheter for kvinner under og etter oktoberrevolusjonen. Ved å bla gjennom brev, plakater og flyers, gjennom lesning og analyse av materialet, lærer vi at Kollontai introduserte interseksjonell feminisme allerede på 1920-tallet, som gjør henne til en brobygger mellom eldre og nyere bølger av feminismen.

If I Could Wish for Something (2021) er et poetisk uttrykk for langvarig forsømmelse av kvinners rettigheter. Filmens tittel kommer fra Friedrich Holländers Weimar-sang, som reflekterer et viktig konsept: sorg som politisk styrke. Filmen følger to spor,de mange protestene og marsjene av ulike kvinnebevegelser i Mexico By, Og sekvenser av trans-kunstneren La Bruja de Texcoco som spiller inn temasangen til filmen. Ved å veksle mellom de to sporene, viser If I Could Wish for Something individet som en del av det kollektive og fanger opp revolusjonsånden gjennom både musikk og folkebevegelse.

Om filmskaperen

Dora García (f. 1965) bor og jobber i Oslo. Hun er for øyeblikket lærer på Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har representert Spania under Veneziabiennalen i 2011, og var tilstede igjen i 2013. Hun var også del av den 56. Venice International Art Exhibition, dOCUMENTA(13) og andre internasjonale begivenheter som Münster skulpturprosjekt i 2007, Sydneybiennalen i 2008 og São Paolo Biennalen i 2010. Verkene hennes er performative og tar for seg temaer knyttet til individualitet og samfunn. De utforsker det politiske potensialet i marginaliserte posisjoner og hyller eksentriske karakterer og antihelter. Disse karakterene er også midtpunkter i filmprosjektene hennes, som The Deviant Majority (2010), The Joycean Society (2013) og Segunda Vez (2018).

Se også