Vi bruker informasjonskapsler for å analyse bruk av nettsiden og for å kunne levere relevant annonsering.

Åpent i dag 11-17 (Restaurant 11-22)

Bondefanget i Brussel

av Kjersti G. Andvig
Onsdag 08.12.21
Bondefanget Parrot brussels 2

Velkommen til kunstner Kjersti G. Andvigs nyeste film, et selvbiografisk video-essay fra Brussel! Om tilhørighet, Europa og dannelsene av 'nye' identitetsfelleskap.

Om filmen

Et selvbiografisk video-essay fra Europas midte, Brussel. Filmen strekker seg over fem år frem til nå. Vi følger jeg-personen i møte med ulike personligheter som uttrykker ulike identiteter og livssituasjoner i en globalisert virkelighet, hvor tilhørighet og hjemløshet, er begreper som krysser hverandre. Vi møter kunstnere, homoseksuelle, papirløse flyktninger og eurokrater, som med sine forskjellige perspektiver må forholde seg til vilkår de kanskje har mindre kontroll over enn de vil erkjenne.

Arbeidet er støttet av Billedkunstnernes vederlagsfond, Norsk fotografisk fond, Kulturrådet og Fond for Lyd og Bildet.

Om filmskaperen

Kjersti G. Andvig bor og jobber mellom Belgia og Norge. Hun er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo (2003) og har stilt ut ved institusjoner som Triangle France (FR), Museum of Contemporary Art in Krakow (PL), Helsingin taidemuseo Tennispalatsi (FI), Cabaret Voltaire (CH) og bla. deltatt på Lofoten International Art Festival (NO) og Eva International 2014 (IE).

Om forfilmen

Marthasykkel

Marthasykkeltiurbil (2021, 5 min) er en sorthvitt stumfilm med firhendig komposisjon for kirkeorgel. En morgen sykler Martha til jobben fra hytta der hun bor, på grensen til snaufjellet. På vei ned bakkene mot bygda passerer hun en travel hytteturist på den smale grusveien, og en tiur blir skremt opp fra grøftekanten og flyr inn i forhjulet hennes.

Billedkunstner Lars Monrad Vaage arbeider hovedsakelig med maleri, tegning og film. Flere filmer tar utgangspunkt i egne malerier, slik som Solslyng (2017) og Vinternatt (2019) som begge hadde premiere på Kunstnernes Hus Kino.

Motiver går igjen i de ulike mediene, og tematikken dreier seg ofte rundt en slags trass mot de tilsynelatende uovervinnelige kreftene vi begrenses av.

Se også